Κολπική Μαρμαρυγή: Μια σύγχρονη επιδημία και η αντιμετώπιση της

Αρχική / Άρθρα / Ευρωκλινική Αθηνών / Κολπική Μαρμαρυγή: Μια σύγχρονη επιδημία και η αντιμετώπιση της

Κολπική Μαρμαρυγή: Μια σύγχρονη επιδημία και η αντιμετώπιση της

Η κολπική μαρμαρυγή είναι η πλέον συχνή αρρυθμία στον άνθρωπο, και διαγιγνώσκεται στο 1-3% του γενικού πληθυσμού, ενώ 10% των ατόμων άνω των 80 ετών εμφανίζουν την νόσο. Περίπου 10 εκατομμύρια άτομα στην Ευρώπη και άνω των 35 εκατομμυρίων ανθρώπων παγκοσμίως υποφέρουν από κολπική μαρμαρυγή, ενώ 5 εκατομμύρια νέοι ασθενείς εμφανίζονται ανά έτος. Υπολογίζεται ότι μέχρι το 2060 οι αριθμοί αυτοί θα έχουν διπλασιασθεί. Πρόκειται επομένως για μια σύγχρονη επιδημία η οποία συσχετίζεται με αυξημένη θνητότητα και νοσηρότητα λήγω προκλήσεως σοβαρών επιπλοκών.

Κίνδυνοι από την κολπική μαρμαρυγή
Η κολπική μαρμαρυγή είναι σοβαρή πάθηση. Η ανεύρεση της δηλώνει ότι ο ασθενής έχει 5 φόρες μεγαλύτερο κίνδυνο για την εμφάνιση εγκεφαλικού επεισοδίου, 2 φόρες μεγαλύτερη πιθανότητα για εγκεφαλική άνοια, και 3 φόρες μεγαλύτερη πιθανότητα για την εμφάνιση καρδιακής ανεπάρκειας. Είναι επομένως απαραίτητο να γίνουν οι αναγκαίες θεραπευτικές επεμβάσεις για την αποτροπή ανάπτυξης και εγκαθίδρυσης της αρρυθμίας σε μόνιμη μορφή.

Ποια είναι η θεραπεία της κολπικής μαρμαρυγής;
Η θεραπευτική αντιμετώπιση της νόσου δεν ήταν μέχρι τώρα ικανοποιητική. Τα αντιαρρυθμικά φάρμακα είναι ανεπαρκή και ορισμένα από αυτά συνοδεύονται από παρενέργειες οι οποίες μπορούν να θέσουν σε κίνδυνο ακόμη και τη ζωή του ασθενούς. Η αντιμετώπιση των προδιαθετικών παραγόντων μπορεί να εμποδίσει η να καθυστερήσει την εμφάνιση της αρρυθμίας άλλα δεν αρκεί για την θεραπεία εγκατεστημένης νόσου. Την τελευταία 10 ετία έχει σημειωθεί σημαντική πρόοδος με την κλινική εφαρμογή των σύγχρονων μεθόδων εκριζώσεως της νόσου (ablation). Υπάρχουν διάφοροι τρόποι για την διενέργεια αναλόγως του ασθενούς και του τύπου της μαρμαρυγής. Η βασική φιλοσοφία όμως του ablation είναι να απομονωθούν συγκεκριμένες αρρυθμιογόνες περιοχές του αριστερού κόλπου από τις οποίες συνήθως αρχίζει η αρρυθμία.

Σε ποιους ασθενείς ενδείκνυται το ablation;
Κατ’ αρχάς πρέπει αν έχουν αντιμετωπισθεί οι προδιαθεσικοί παράγοντες της μαρμαρυγής και να έχει αποκλεισθεί υποκείμενη καρδιακή βλάβη η άλλου είδους παθολογική κατάσταση η οποία προδιαθέτει σε κολπική μαρμαρυγή. Σημειωτέον ότι η υπέρταση, η οποία και αποτελεί τον Νο 1 προδιαθεσικό παράγοντα για στεφανιαία νόσο και καρδιακές παθήσεις γενικότερα, είναι και η κυριότερη αιτία κολπικής μαρμαρυγής στον δυτικό κόσμο. Δεύτερον, η επέμβαση πρέπει να πραγματοποιηθεί όσο η αρρυθμία είναι υποτροπιάζουσα, δηλαδή έρχεται και φεύγει αυτομάτως, προτού προκαλέσει ανήκεστο βλάβη στο κολπικό μυοκάρδιο με αποτέλεσμα την διάταση του αριστερού κόλπου και την εγκατάσταση χρόνιας μαρμαρυγής. Τρίτον, υπάρχει ένα σχετικό όριο ηλικίας (γύρω στα 75 έτη) πέραν του οποίου η πιθανότητα επιπλοκών αυξάνεται ιδιαιτέρως.

Ποιες είναι οι πιθανότητες επιτυχίας και οι κίνδυνοι;
Όταν το ablation πραγματοποιείται εγκαίρως, δηλαδή προτού εγκατασταθεί μόνιμη μαρμαρυγή, η πιθανότητα επιτυχίας κυμαίνεται από 70 έως 80%. Μπορούν όμως να πραγματοποιήσουν με ασφάλεια έως και τρεις επεμβάσεις κατόπιν των οποίων οι περισσότεροι από καλά επιλεγμένους ασθενείς απαλλάσσονται από την αρρυθμία. Αν η μαρμαρυγή έχει γίνει χρόνια, οι πιθανότητες επιτυχίας είναι λιγότερες του 50%. Πρέπει να σημειωθεί όμως ότι το ablation δεν είναι μια απλή επέμβαση. Υπάρχει κίνδυνος επιπλοκών οι οποίες εξαρτώνται από την εφαρμοζόμενη μέθοδο και την εμπειρία του ιατρού. Πρόκειται για μια επέμβαση η οποία πρέπει να πραγματοποιείται σε εξειδικευμένα κέντρα με αναγνωρισμένη εμπειρία και δημοσιευμένα αποτελέσματα στον έγκριτο ιατρικό τύπο. Η ομάδα ηλεκτροφυσιολογίας της Ευρωκλινικής ασχολείται με την θεραπεία αυτής της αρρυθμίας από το 2001. Έχει σχεδιάσει και εφαρμόσει πρωτοποριακές μεθόδους ablation οι οποίες αποτέλεσαν και την βάση για μερικές από τις πρώτες παγκοσμίως δημοσιεύσεις σε έγκυρα ιατρικά περιοδικά.

Δημοσθένης Κατρίτσης, Διευθυντής Επεμβατικής Καρδιολογίας, Ευρωκλινική Αθηνών