Γρίπη: Q&A για να μάθεις ό,τι χρειάζεται!

γρίπη

Τι είναι η γρίπη;

Η γρίπη γνωστή και ως εποχική γρίπη είναι μια οξεία νόσος του αναπνευστικού συστήματος και προκαλείται από ιούς τύπου A, B και C. Με συμπτώματα όπως πυρετό, πονοκέφαλο και εξάντληση, μεταδίδεται εύκολα από άνθρωπο σε άνθρωπο μέσω αναπνευστικών σταγονιδίων. Εμφανίζεται κατά τους χειμερινούς μήνες, προκαλώντας σοβαρές επιπλοκές, ιδίως σε ευπαθείς ομάδες όπως ηλικιωμένοι.

Ποια η διαφορά της γρίπης από το «κρύωμα» ή την «ίωση»;

Ενώ στην καθημερινή γλώσσα ο όρος «γρίπη» χρησιμοποιείται συχνά για να περιγράψει άλλες οξείες λοιμώξεις του αναπνευστικού, με την αυστηρή ιατρική έννοια του όρου η γρίπη είναι νόσος που οφείλεται αποκλειστικά στους παραπάνω ιούς.

Ποιοι άλλοι ιοί μπορούν να μιμηθούν τη γρίπη;

Κατά τη διάρκεια της εποχής της γρίπης κυκλοφορούν και άλλοι ιοί που προσβάλλουν το αναπνευστικό και προκαλούν παρόμοια συμπτώματα με αυτά της γρίπης. Σε αυτούς τους ιούς περιλαμβάνονται οι ρινοϊοί, που είναι η κύρια αιτία του κοινού κρυολογήματος και ο αναπνευστικός συγκυτιακός ιός, που αποτελεί την πιο συχνή αιτία σοβαρής νόσου του αναπνευστικού στα παιδιά και μία από τις κύριες αιτίες βαριάς νόσησης ή και θανάτου σε ηλικιωμένα άτομα.

Πώς μεταδίδεται η γρίπη;

Η γρίπη μεταδίδεται από άτομο σε άτομο όταν ένας ασθενής βήχει, φταρνίζεται ή μιλά και διασπείρει τους ιούς στον αέρα με τη μορφή πολύ μικρών, αόρατων σταγονιδίων. Επίσης ο ιός της γρίπης μπορεί να μεταδοθεί μέσω των χεριών, όταν κάποιος αγγίζει αντικείμενα και επιφάνειες που έχουν μολυνθεί και στη συνέχεια πιάνει τα μάτια του, τη μύτη ή το στόμα του.

Πότε είναι για τη χώρα μας η εποχή της γρίπης;

Στην Ελλάδα, η περίοδος της γρίπης διαδράμει από Οκτώβριο έως και Απρίλιο, με έξαρση της δραστηριότητας μεταξύ Ιανουαρίου και Μαρτίου.

Πώς ξέρω ότι έπαθα γρίπη;

Μπορεί να έχετε γρίπη εάν κατά τους χειμερινούς μήνες, κυρίως από τον Δεκέμβριο έως τον Μάρτιο, παρουσιάσετε ξαφνικά πυρετό, πονοκέφαλο, βήχα, καταρροή, πονόλαιμο, μυαλγίες και αρθραλγίες. Στα παιδιά τα συμπτώματα μπορεί να είναι ύπουλα και να μιμούνται μια κοινή γαστρενετρίτιδα με εμέτους και διάρροιες. Σε περίπτωση που ανήκετε σε ομάδα υψηλού κινδύνου και εμφανίζετε τα παραπάνω συμπτώματα μην διστάσετε να καλέσετε το 1016, προκειμένου να μιλήστε δωρεάν με συντονιστή γιατρό και εφόσον χρειάζεται να λάβετε την απαραίτητη φροντίδα από έναν SOS Παθολόγο στο χώρο σας.

Ποια είναι η διάρκεια επώασης και νόσησης;

Ο χρόνος επώασης, δηλαδή ο χρόνος που μεσολαβεί από την επαφή με τον ιό και την εκδήλωση των συμπτωμάτων, κυμαίνεται από 1 έως 4 ημέρες, ενώ η διάρκεια των συμπτωμάτων της ανεπίπλεκτης νόσου κυμαίνεται από 2 έως 7 ημέρες.

Πώς γίνεται η διάγνωση της νόσου;

Η διάγνωση της νόσου συνήθως είναι κλινική, βασιζόμενη στο ιστορικό του ασθενούς, τα χαρακτηριστικά συμπτώματα και τον χρόνο εμφάνισής τους. Σήμερα, υπάρχουν εξειδικευμένα και γρήγορα διαγνωστικά τεστ που μπορούν να πραγματοποιηθούν ακόμα και στο σπίτι. Χρησιμοποιώντας έναν ειδικό στυλεό, μπορεί κανείς να συλλέξει δείγμα από τη μύτη ή τον φάρυγγα του και, μέσα σε λίγα λεπτά, να επιβεβαιώσει τη διάγνωση της γρίπης, ακόμα και χωρίς την παρουσία ενός ιατρού.

Σε περίπτωση αδυναμίας ή ανάγκης για επιπλέον επαλήθευσης, ο γιατρός μπορεί να αναλάβει τη διαγνωστική διαδικασία. Αφού επιβεβαιωθεί η διάγνωση, ο ιατρός θα προβεί στις κατάλληλες θεραπευτικές αποφάσεις, συμπεριλαμβανομένης της χορήγησης αντιικών φαρμάκων. Οι εξειδικευμένοι ιατροί της ομάδας SOS ΙΑΤΡΟΙ είναι πάντα εφοδιασμένοι με τα απαραίτητα τεστ και μπορούν να προβούν στη διάγνωση του ιού ακόμα και στον χώρο σας, εξασφαλίζοντας άμεση και αξιόπιστη διαγνωστική αξιολόγηση.

Ποιες είναι οι επιπλοκές της γρίπης;

Η γρίπη συνήθως είναι μια αυτοπεριοριζόμενη νόσος στον υγιή πληθυσμό. Ωστόσο, σε άτομα ηλικίας μεγαλύτερης των 65 ετών ή σε άτομα με επιβαρυμένη υγεία ανεξάρτητα από την ηλικία τους, όπως είναι καρδιοπαθείς, οι ασθενείς με χρόνια αναπνευστικά προβλήματα, οι διαβητικοί, οι ανοσοκατασταλμένοι, οι καρκινοπαθείς και πάσχοντες από νοσογόνο παχυσαρκία, είναι δυνατόν να εμφανίσουν σοβαρές και ενίοτε θανατηφόρες επιπλοκές. Οι συνηθέστερες αφορούν στην ανάπτυξη πνευμονίας και στη σοβαρή επιδείνωση των χρόνιων αναπνευστικών και καρδιολογικών προβλημάτων.

Ποια είναι η θεραπεία της γρίπης;

Συνήθως δεν απαιτείται ειδική θεραπεία. Χρειάζεται ξεκούραση, πολλά υγρά, αποφυγή του καπνίσματος, λήψη αντιπυρετικών για την αντιμετώπιση του πυρετού και παυσίπονων για την αντιμετώπιση του πόνου των μυών. Τα αντιβιοτικά δεν έχουν καμία θέση στην θεραπεία της γρίπης, διότι τα αντιβιοτικά δεν καταπολεμούν τους ιούς.

Υπάρχουν φάρμακα για τη γρίπη;

Υπάρχουν σήμερα αποτελεσματικά αντιικά φάρμακα για την γρίπη όπως το (oseltamivir) την χορήγηση των οποίων αποφασίζει ο θεράπων ιατρός, όταν κριθεί απαραίτητο. Τα φάρμακα αυτά χορηγούνται από το στόμα για ένα διάστημα 5 ημέρων. Σύντομα αναμένεται και η κυκλοφορία στην Ελλάδα ενός νέου πολλά υποσχόμενου σκευάσματος (Baloxavir) το οποίο αδειοδοτήθηκε και κυκλοφορεί κανονικά στην Αμερική, και το οποίο θα χορηγείται εφάπαξ τις πρώτες 48 ώρες των συμπτωμάτων.

Πώς μπορώ να προστατευθώ;

Ο κύριος τρόπος για να προστατευθεί κανείς από τη γρίπη είναι ο έγκαιρος εμβολιασμός. Ο εμβολιασμός πρέπει να γίνεται κάθε χρόνο κατά το χρονικό διάστημα Οκτωβρίου-Νοεμβρίου. Χρειάζονται περίπου 2 εβδομάδες από τον εμβολιασμό, ώστε ο οργανισμός να δημιουργήσει προστατευτικά αντισώματα για τη γρίπη. Στους ενήλικες αρκεί να γίνεται μόνο μία δόση εμβολίου κάθε χρόνο.