Υποχονδρία & Διαδίκτυο: Ψηφιακές Μάστιγες vs Σωστή Θεραπεία Ασθενών

υποχονδρία

Όλοι γνωρίζουμε κάποιο άτομο με υποχονδρία στο κοινωνικό μας περιβάλλον,το οποίο χαρακτηρίζεται από τη μόνιμη φοβία για τις ασθένειες και τη διαρκή ανησυχία για την κατάσταση της υγείας του. Αναλυτικότερα, ως «διαδικασία που μπορεί να αποβεί εξαιρετικά επικίνδυνη» χαρακτηρίζεται η αυτοδιάγνωση, όπως και η επιλογή/λήψη φαρμάκων κατά βούληση μέσω διαδικτύου, σε συνδυασμό με την ανταλλαγή ιατρικών συνταγών μεταξύ φίλων και σύσταση θεραπειών, με αφορμή στοιχεία που δείχνουν άνοδο στις…ηλεκτρονικές διαγνώσεις, ακόμα και στις θεραπευτικές προσεγγίσεις.

Τί είναι

Υποχονδρία & Διαδίκτυο: Ορισμός Cyberchondria

Η πληροφόρηση και η γνώση σαφώς δεν μπορούν και δεν πρέπει να περιοριστούν, αλλά το γεγονός ότι κάθε περίπτωση είναι ξεχωριστή, εξατομικευμένη και με τα δικά της ποιοτικά χαρακτηριστικά που δεν μπορούν να ‘”ομογενοποιηθούν’’ στις διαδικτυακές αναζητήσεις, καθιστά το έργο των κλινικών ιατρών μοναδικό και απαραίτητο, με τα ποσοστά σύμφωνα με έρευνες που έχουν δημοσιοποιηθεί στο παρελθόν αλλά που εξακολουθούν να είναι επίκαιρες να είναι σημαντικά για εκείνους που αναζητούν πληροφορίες για φάρμακα ή κάνουν μόνοι τους αυτοδιάγνωση.

Το να αναζητά κάποιος ταύτιση των συμπτωμάτων του με σοβαρές ασθένειες και αυτό να γίνεται υπό το κράτος μεγάλου άγχους, έχει χαρακτηριστεί με τον όρο cyberchondria, που έχει  αναφερθεί από το 2001, σχολιάζοντας σκωπτικά τη  συνήθεια πολλών ασθενών να επισκέπτονται τα ιατρεία με εκτυπώσεις σελίδων διάγνωσης από το διαδίκτυο, γεγονός που άρχισε  να γίνεται γνωστό μετά από μελέτη της Microsoft για τις αιτίες και τις συνέπειες αυτής της «διαδικτυακής υποχονδρίας».

Περιπτώσεις
Υποχονδρία & Διαδίκτυο: Μερικά ζωντανά… παραδείγματα!

Είναι χαρακτηριστικό, ότι ακόμη και σήμερα πολλοί ασθενείς έρχονται πράγματι στα ιατρεία με τυπωμένες σελίδες με πληροφορίες για συμπτώματα που ενδεχόμενα έχουν, αλλά και που επιθυμούν η διάγνωση του κλινικού ιατρού να ταυτίζεται με αυτήν τη διαδικτυακή…διάγνωση.

Ο μέσος Αμερικανός ξοδεύει  52 ώρες ετησίως, αναζητώντας πληροφορίες υγείας , ενώ μέσα στη διάρκεια του χρόνου επισκέπτεται το γιατρό του μόλις 3 φορές, ενώ σύμφωνα με την έρευνα της Microsoft που ανέλυσε εκατοντάδες χιλιάδες αναζητήσεις από τις μηχανές αναζήτησης, περίπου το ένα τρίτο των ανθρώπων που ψάχνουν για να ταυτίσουν τα συμπτώματά τους με περιγραφές ασθενειών στο διαδίκτυο,  οδηγείται  σε «κλιμάκωση» των αναζητήσεών του από αρχική αναζήτηση πληροφοριών  για τη λέξη «πονοκέφαλος», για παράδειγμα, να μεταπηδά σε αναζήτηση “πονοκέφαλος λόγω όγκου εγκεφάλου» και να καταλήγει σε “θεραπεία όγκων του εγκεφάλου.”

Ο κλινικός ιατρός πρέπει να κερδίσει την εμπιστοσύνη του ασθενούς του και να δημιουργήσει την απαραίτητη ‘’ψυχική διασύνδεση’’ ταύτισης και αμοιβαίου σεβασμού, περιλαμβάνοντας στη διαδικασία της διάγνωσης την κλινική συμπτωματολογία,  την κλινική εξέταση, καθοδήγηση για τις απαραίτητες εξετάσεις και φυσικά τη σύνθεση διάγνωσης-θεραπείας σ’ ένα μοναδικό για κάθε ασθενή συνδυασμό, επισημαίνοντας πως η διαδικασία διάγνωσης και θεραπείας, αποτελεί έναν αλγόριθμο σκέψης που έχει σχέση με την γνώση αλλά και την εμπειρία του κλινικού ιατρού και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να υποκατασταθεί είτε από «εγκυκλοπαιδική» πληροφορία, είτε και από ιατρική ενημέρωση τύπου «διαφήμισης» μεθόδου.

Σημεία των «καιρών» παράλληλα όμως αποτελεί και η εκ του ιατρικού κλάδου γενόμενη «κατάχρηση» πληροφορίας και η διακίνηση διαφήμισης μεθόδων, με την έμφαση είτε της πανάκειας, είτε της μοναδικής και ολοκληρωτικής θεραπείας, στοχοποιώντας ασθενείς με «ευάλωτες ασθένειες»  και συμπτωματολογία όπου ο πόνος, η αισθητική και η ολιγόχρονη παραμονή στο νοσοκομείο είναι τα σημεία «έλξης» και πειθούς!, που όπως είναι φυσικό εντείνουν την ήδη υπάρχουσα υποχονδρία.

Επίσης η χρήση και εκμετάλλευση σύγχρονων «θεραπειών» με στοιχεία «εντυπωσιασμού» που σχεδόν πάντα αφορούν και εμπεριέχουν ξενόγλωσση ορολογία πχ. Laser, Robot κλπ. εκμεταλλεύεται την υπερευαισθησία του ευκολόπιστου κοινού, υπερθεματίζοντας την μέθοδο εις βάρος των ενδείξεων της εφαρμογής της με στόχο προφανώς το κέρδος!

Για παράδειγμα, παθήσεις που αφορούν ευαίσθητες περιοχές όπως πρωκτός και αιμορροϊδοπάθεια, ανεξαρτήτως σταδίου και βαρύτητας, στοχεύονται με θεραπείες ως άνω αναφερόμενες, αναρτώντας στο διαδίκτυο απόψεις που αφορούν τα keywords αναίμακτα, χωρίς πόνο, χωρίς νοσηλεία κλπ αδιαφορώντας για την ουσία αλλά και την εξατομίκευση της πάθησης ανά ασθενή!

Ιατρική Δεοντολογία & Υποχονδρία

Η ιατρική πληροφόρηση οφείλει πάντα να λαμβάνει υπ’οψιν της επιστημονικά δεδομένα από διεθνή και εγχώρια επιστημονικά περιοδικά, μελέτες, ανακοινώσεις και διεθνή standards, guidelines και consensus τα οποία – ανάλογα με την ειδικότητα και εξειδίκευση – δημοσιεύονται από τις ανάλογες αναγνωρισμένες επιστημονικές εταιρείες.

Είναι μέγα σφάλμα επίσης για τον ασθενή να πείθεται για την πορεία και σωστή εξέλιξη της θεραπείας του (παθολογικής ή και χειρουργικής), βασιζόμενος σε αναφερόμενα  πλεονεκτήματα  αλλά και «επιγραφές» τύπου: «Λιγότερος πόνος», «νοσηλεία ολίγων ωρών», «χωρίς τομές» κλπ..!!

Ο ιατρός, ανεξαρτήτως ειδικότητας, οφείλει να σέβεται πρωτίστως την επιστήμη του και άμεσα τον ασθενή του, αναφερόμενος σε αυτόν ως μοναδική περίπτωση, εξατομικεύοντας την θεραπεία αυτού, και εφαρμόζοντας την μέθοδο που θα έχει τα καλύτερα αποτελέσματα για το πρόβλημα του.

Μέσα στην υπερπληθώρα παραγωγής και διάχυσης ενός τεράστιου όγκου καθημερινών πληροφοριών, η Ιπποκράτειος ρήση ‘’Κάλλιο το προλαμβάνειν ή το θεραπεύειν’’ θέτει την βασικότερη αρχή και πράξη, στην προσπάθεια άσκησης του ιατρικού λειτουργήματος.

Η άσκηση της Ιατρικής όμως δεν μπορεί να είναι αποστασιοποιημένη από μια από τις σημαντικότερες ρήσεις του Ιπποκράτειου Όρκου, το ‘’Αγνώς και οσίως διατηρήσω βίον τον εμόν και τέχνην την εμήν’’ (θα διατηρήσω τη ζωή και την επιστήμη μου αγνή και αμόλυντη), ρήση που σε όλη την επιστημονική διαδρομή του ιατρού χαρακτηρίζει τη ζωή, τις αντιλήψεις και τη γενικότερη φιλοσοφία του, ένας ‘’φωτεινός φάρος’’ που κατευθύνει τα προσωπικά και τα επαγγελματικά του βήματα.!!

Με τον συνδυασμό σωστής εφαρμογής της γνώσης και της συνέπειας, από μέρους της ιατρικής κοινότητας, οι ασθενείς οφείλουν να εμπιστεύονται τους ιατρούς στους οποίους απευθύνονται και το σίγουρο θα είναι πως έτσι θα δοθεί η πλέον σωστή, σύγχρονη αλλά και ελάχιστα επεμβατική, ατραυματική και ιδανική θεραπεία (καταπολεμώντας παράλληλα την υποχονδρία).