Νευραλγία τριδύμου

νευραλγία τριδύμου

Η νευραλγία τριδύμου είναι μια νευρολογική πάθηση που χαρακτηρίζεται από επεισόδια πόνου στην περιοχή του προσώπου. Ο πόνος είναι ιδιαίτερα οξύς, διαρκεί μερικά δευτερόλεπτα και συχνά προκαλείται από ήπια ερεθίσματα, όπως η μάσηση, το χαμόγελο, το άγγιγμα της πάσχουσας περιοχής, το ξύρισμα, βούρτσισμα δοντιών και άλλα. Σε συχνές περιπτώσεις είναι πόνος αφόρητος που επηρεάζει σημαντικά την ποιότητα ζωής του ανθρώπου και απαιτεί επιθετική θεραπεία.

Συντηρητική θεραπεία

Η πρώτη αντιμετώπιση της νευραλγίας γίνεται με φαρμακευτική αγωγή. Χρησιμοποιούνται φάρμακα όπως η καρβαμαζεπίνη, η πρεγκαμπαλίνη και άλλα, μερικά από τα οποία ανήκουν στην κατηγορία των αντιεπιληπτικών φαρμάκων. Στο 70% των ασθενών ελέγχουν επαρκώς τα συμπτώματα του πόνου. Αν αυτά αποτύχουν στον έλεγχο των συμπτωμάτων, ή υπάρξουν παρενέργειες και πρέπει να διακοπούν, τότε καταφεύγουμε στις επεμβατικές θεραπείες με πολύ θετικά αποτελέσματα.

Ελάχιστα επεμβατικές θεραπείες

Διήθηση του τριδύμου νεύρου:

Μπορεί να προσφέρει προσωρινή ή και μεσοπρόθεσμη ανακούφιση των συμπτωμάτων.

Διαδερμική Στερεοτακτική Ριζοτομή (PSR):

Με χρήση ειδικού πλοηγού, το τρίδυμο νεύρο πλήττεται με ραδιοσυχνότητες (θερμική καταστροφή) ή έγχυση γλυκερόλης (χημική καταστροφή), ή με μηχανική πίεση με ειδικό μπαλονάκι. Προσφέρει ανακούφιση σε σημαντικό ποσοστό. Παρενέργειες μπορεί να υπάρξουν, με πιο σημαντική την «επώδυνη αναισθησία» (anesthesia dolorosa), μια κατάσταση που αντιμετωπίζεται δύσκολα.

Θερμοπηξία με ραδιοσυχνότητες, με ηλεκτροφυσιολογικό έλεγχο, στον αξονικό τομογράφο:
Eίναι η πλέον σύγχρονη, ελάχιστα επεμβατική και ασφαλέστερη μέθοδος αντιμετώπισης της νευραλγίας. Η χρήση του αξονικού τομογράφου κάνει 100% ακριβή την προσπέλαση του στόχου, ελαχιστοποιώντας την πιθανότητα τραυματισμού άλλου ιστού (πχ μεγάλου αγγείου).

Με ιδανική στόχευση, γίνεται προσπέλαση του ωοειδούς τρήματος (σημείο εξόδου του τριδύμου νεύρου). Παράλληλα, για να ελαχιστοποιηθεί η πιθανότητα πρόκλησης επώδυνης αναισθησίας του νεύρου, γίνεται ταυτόχρονα και ηλεκτροφυσιολογικός έλεγχος και δοκιμαστική θερμοπηξία, για άμεση εκτίμηση και ακριβέστερη εντόπιση του θεραπευτικού αποτελέσματος, το οποίο αντιλαμβάνεται άμεσα ο ασθενής. Μ΄ αυτή τη μέθοδο έχουμε πιθανότητα επιτυχίας πάνω από 90%, σχεδόν όση και με την ανοιχτή χειρουργική επέμβαση, χωρίς όμως τους κινδύνους που συνεπάγεται η ανοιχτή επέμβαση.

Στην Ευρωκλινική Αθηνών έχουμε σημαντική εμπειρία αυτής της μεθόδου, την έχουμε εφαρμόσει σε μεγάλο πλήθος ασθενών και έχουμε δημοσιεύσει άριστα αποτελέσματα. Το μόνο μειονέκτημα της μεθόδου είναι ότι θα πρέπει να επαναλαμβάνεται ανά 2-4 χρόνια, ώστε να διατηρείται το θεραπευτικό αποτέλεσμα. Η επέμβαση γίνεται με χρήση τοπικής αναισθησίας και μέθης, με ημερήσια νοσηλεία, και σημαντικό μέρος του κόστους καλύπτεται από τα Ασφαλιστικά Ταμεία.