Όταν το σώμα πονάει παντού

Ινομυαλγία: Τι είναι; Με ποια συμπτώμτα εμφανίζεται; Που μπορεί να οφείλεται; Υπάρχει θεραπεία για την ινομυαλγία;

Τι είναι

Τι είναι η ινομυαλγία;

Ινομυαλγία: Πολύ συχνό είναι το φαινόμενο του «ιατρικού τουρισμού» όπου ο ασθενής χωρίς εμφανή ασθένεια να περιπλανάται από ιατρό σε ιατρό για πόνους σ’ όλο το σώμα χωρίς να υπάρχει σαφής παθολογική αιτία. Συνήθως όλες του οι εξετάσεις είναι φυσιολογικές αλλά όχι όμως και ο «πάσχων». Αναφέρει ότι και οι άλλοι ιατροί δεν του βρήκαν κάτι, άλλα αυτός συνεχιζει να υποφέρει ενώ αναρωτιέται αν έχει κάτι «κακό» και δεν το βρίσκουμε ή είναι τελικά «τρελός».

Συμπτώματα

Παραπονείται ότι:

• Πονάει σ’ όλο το σώμα
  • Κουρασμένος κοιμάται, κουρασμένος ξυπνάει.
  • Χρειάζεται πολύ ώρα για να ξεκινήσει τις καθημερινές του δραστηριότητες.
  • Έχει γίνει ευέξαπτος με πολύ άγχος.
  • Δεν μπορεί να αποδώσει στη δουλειά του γιατί αδυνατεί να συγκεντρωθεί και συχνά χάνει το λεξιλόγιό του από επίμονες κεφαλαλγίες, ημικρανίες ή αυχεναλγίες και όχι σπάνια έχει ζάλη ή εμβοές.
  • Παραπονείται για διαταραχές πέψης και έξαρση κολίτιδος με προβλήματα στις κενώσεις.
  • Κάνει χρήση έως και κατάχρηση αναλγητικών χωρίς ιδιαίτερη βοήθεια, ενώ ταυτόχρονα παίρνει βιταμίνες ή συμπληρώματα διατροφής χωρίς βελτίωση των συμπτωμάτων.

Ως χρόνιος πόνος θεωρείται ο πόνος που διαρκεί πάνω από 3 μήνες έως και χρόνια και στα δυο ημιμόρια του σώματος (πάνω και κάτω από τη μέση), συμπεριλαμβανομένης της σπονδυλικής στήλης, της ωμοπλάτης και του αυχένα.

Η λεπτομερής λήψη του ιστορικού των συμπτωμάτων βάζει κατ’ αρχάς την υποψία του συνδρόμου της ΙΝΟΜΥΑΛΓΙΑΣ και η αντικειμενική ανεύρεση των σημείων την επιβεβαιώνουν. Στην εικόνα αναδεικνύονται τα σημεία πόνου.

Το σύνδρομο της ινομυαλγίας μπορεί να το μιμηθούν άλλες καταστάσεις όπως:

• Υποθυρεοειδισμός
  • Υπνική άπνοια
  • Ρευματική πολυμυαλγία
  • Ηπατίτιδα C
  • Λοίμωξη από παρβοϊούς
  • Φάρμακα (υπολιπιδαιμικοί ή αντιϊικοί παράγοντες) ή
  • Αρχόμενο αυτοάνοσο ρευματικό νόσημα, αλλά αυτά έχουν εργαστηριακή επιβεβαίωση

Στην ινομυαλγία δεν υπάρχει εργαστηριακή επιβεβαίωση και οι εξετάσεις πρέπει να γίνονται με σύνεση για τον αποκλεισμό άλλου υποκείμενου νοσήματος.

Ο πόνος της ινομυαλγίας μπορεί να έχει διακυμάνσεις, άλλοτε να είναι ηπιότερος και άλλοτε εντονότερος. Όταν τα συμπτώματα της ινομυαλγίας αυξάνουν σε αριθμό ή/και ένταση τότε αναφερόμαστε σε έξαρση, η οποία μπορεί να συμβεί απροειδοποίητα ή μετά από έκθεση του ατόμου σε διάφορα στρεσσογόνα ερεθίσματα.

Ασθενείς επίσης με ινομυαλγία αναφέρουν πολλά συμπτώματα λειτουργικών διαταραχών, σπλαχνικών οργάνων, όπως επεισόδια θωρακικού πόνου μη καρδιακής αιτιολογίας, που εμφανίζονται με μεγάλη συχνότητα, όπως επιγαστραλγία, αίσθημα παλμών και άλλων διαταραχών τα οποία καταδεικνύονται στην επόμενη εικόνα.

Θεραπεία

Ινομυαλγία και Θεραπεία

Δεν υπάρχει συγκεκριμένη θεραπεία για την ινομυαλγία. Η αντιμετώπιση είναι πολύπλευρη και εξαρτάται από το είδος των συμπτωμάτων που παρουσιάζει κάθε ασθενής ξεχωριστά. Σύμφωνα με τις πρόσφατες συστάσεις του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για τα Ρευματικά Νοσήματα EULAR πρέπει να ακολουθούνται τα παρακάτω βήματα.

• Αρχικά με την διάγνωση της ινομυαλγίας πρέπει ο ασθενής να εκπαιδεύεται και να ενημερώνεται έτσι ώστε να κατανοήσει τι ακριβώς πάθηση είναι η ινομυαλγία και να διαμορφώσει ανάλογα τον τρόπο ζωής του ενδεχομένως κάνοντας ριζικές αλλαγές.
  • Να συστήνεται εξατομικευμένο πρόγραμμα άσκησης που θα μπορούσε να περιλαμβάνει υδροθεραπεία και βελονισμό. Φαίνεται από τις μελέτες ότι η αερόβια άσκηση ίσως βοηθάει περισσότερο.

Φαρμακευτική θεραπεία όταν υπάρχει σοβαρός πόνος και διαταραχές ύπνου, χρησιμοποιούνται

η duloxetine (αντικαταθλιπτικό),

η pregabaline(αντιεπιληπτικό)

Τα μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη φάρμακα και η κορτιζόνη δεν βοηθούν τον πόνο στην ινομυαλγία και θα πρέπει να αποφεύγονται.

Επί αποτυχίας των ανωτέρω συστήνονται ψυχολογικές θεραπείες, όπως η γνωσιακή ή συμπεριφορική ψυχοθεραπεία.