Παθήσεις προστάτου αδένα

προστάτης

Προστάτης: γενικά οι διάφορες παθήσεις του ταλαιπωρούν σημαντικό μέρος του ανδρικού πληθυσμού και αφορούν όλες τις ηλικιακές ομάδες. Οι κυριότερες παθήσεις του προστάτη είναι οι εξής:

• Φλεγμονές του προστάτη – προστατίτιδες
  • Καλοήθης υπερπλασία του προστάτη (ΚΥΠ)
  • Ο καρκίνος του προστάτη

ΠΡΟΣΤΑΤΙΤΙΣ

Η φλεγμονή του προστατικού αδένα διακρίνεται σε τρεις μορφές:

• Οξεία μικροβιακή προστατίτιδα
  • Χρόνια μικροβιακή προστατίτιδα
  • Μη μικροβιακή προστατίτιδα

Ποια είναι τα συμπτώματα της προστατίτιδας;

Τα συμπτώματα εξαρτώνται από τη μορφή της νόσου και συχνά μιμούνται εκείνα άλλων παθήσεων. Τα συμπτώματα αυτά μπορεί να είναι: πυρετός, ρίγη, συχνουρία, νυκτουρία, δυσουρία, καύσος ή πόνος κατά την ούρηση, περινεϊκός και χαμηλός οσφυικός πόνος, αιματουρία, επώδυνη εκσπερμάτιση, στυτική δυσλειτουργία, απώλεια σεξουαλικής επιθυμίας.

Πώς γίνεται η διάγνωση;

Η διάγνωση γίνεται από το ιστoρικό εμφάνισης των συμπτωμάτων, με τη δακτυλική εξέταση και με την καλλιέργεια του προστατικού υγρού, το οποίο συλλέγεται κατόπιν μάλαξης του προστάτη.

Η προστατίτιδα είναι μια νόσος που θεραπεύεται. Ακόμα και αν το πρόβλημα δεν μπορεί να θεραπευτεί πλήρως, εντούτοις ο ασθενής μπορεί να ανακουφιστεί από τα συμπτώματα ακολουθώντας την κατάλληλη αγωγή.

ΚΑΛΟΗΘΗΣ ΥΠΕΡΠΛΑΣΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΣΤΑΤΗ (ΚΥΠ)

Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία τρεις στους δέκα άνδρες θα υποβληθούν σε χειρουργική επέμβαση για αφαίρεση διογκωμένου προστάτη. Συγκεκριμένα η προστατεκτομή αποτελεί τη δεύτερη σε συχνότητα επέμβαση που εφαρμόζεται στους άνδρες ηλικίας άνω των 65 ετών, μετά από αυτή της αφαίρεσης του καταρράκτη στα μάτια.

Ποια είναι τα συμπτώματα της ΚΥΠ;

Τα συμπτώματα της ΚΥΠ διακρίνονται σε αποφρακτικά και ερεθιστικά. Αποφρακτικά συμπτώματα είναι: η δυσκολία στην έναρξη της ούρησης, η εξασθένηση της ροής των ούρων, η διακεκομένη ούρηση, η αίσθηση ατελούς κένωσης της κύστης, η επίσχεση των ούρων, η ακράτεια λόγω υπερπλήρωσης της κύστης. Ερεθιστικά συμπτώματα είναι: η συχνουρία, η νυκτουρία, η επιτακτικότητα, η επιτακτική ακράτεια των ούρων. Πολύ συχνά τα ερεθιστικά συμπτώματα είναι αυτά που απασχολούν περισσότερο τον ασθενή και αποτελούν την αφορμή να επισκεφτεί τον ιατρό του.

Ποιες είναι οι επιπλοκές της ΚΥΠ;

Οι πιο συχνές επιπλοκές είναι οξεία κατακράτηση (επίσχεση) των ούρων,  ουρολοιμώξεις, λιθίαση της ουροδόχου κύστης, τα εκκολπώματα στην κύστη, αιματουρία, καθώς και η χρόνια επίσχεση των ούρων που μπορεί να οδηγήσει σε υδρονέφρωση και επακόλουθη χρόνια νεφρική ανεπάρκεια

Πώς γίνεται η διάγνωση;

Η διάγνωση γίνεται από το ιστορικό και τα συμπτώματα του ασθενούς. Ακολουθούν η δακτυλική εξέταση, το υπερηχογράφημα νεφρών, προστάτου και ουροδόχου κύστης πριν και μετά την ούρηση, η μέτρηση της ροής των ούρων (ουροροομετρία), ενώ ενίοτε απαιτείται και η διενέργεια ουροδυναμικού ελέγχου.

Ποια είναι η θεραπεία;

Η ΚΥΠ χρήζει θεραπευτικής αντιμετώπισης μόνο εφόσον τα συμπτώματα είναι ενοχλητικά για τον ασθενή, ή εφόσον η λειτουργία του ουροποιητικού συστήματος είναι έντονα διαταραγμένη. Υπάρχουν σήμερα φαρμακευτικές αγωγές που βελτιώνουν τα συμπτώματα, ενώ η βασική θεραπεία είναι η χειρουργική αντιμετώπιση της υπερπλασίας του προστάτη.

Σήμερα η πιο διαδεδομένη χειρουργική αντιμετώπιση είναι η διουρηθρική προστατεκτόμή με τη μέθοδο TURIS ή με τη χρήση LASER, ενλω σε ορισμένες περιπτώσεις γίνεται ανοικτή προστατεκτομή. Παρά το ότι η χειρουργική επέμβαση μειώνει τα συμπτώματα στην πλειοψηφία των ασθενών, μπορεί ωστόσο να μην τα εξαλείψει πλήρως. Μια πάσχουσα ουροδόχος κύστη μπορεί να εξακολουθήσει να προκαλεί συμπτώματα.

Πρέπει να σημειωθεί ότι ένας μεγάλος προστάτης δεν προκαλεί πάντα συμπτώματα. Η ένταση των συμπτωμάτων δεν έχει σχέση πάντα με το μέγεθος του προστάτη. Επίσης δεν οφείλονται στον προστάτη όλα τα συμπτώματα της ούρησης. Η συχνουρία, η αιματουρία, ο πόνος, η ακράτεια των ούρων μπορεί να οφείλονται και σε παθήσεις της ουροδόχου κύστης ή των νεφρών.

ΚΑΡΚΙΝΟΣ ΤΟΥ ΠΡΟΣΤΑΤΗ

Ο καρκίνος του προστάτη είναι ο συχνότερος καρκίνος στους άνδρες και η δεύτερη σε συχνότητα αιτία θανάτου από καρκίνο μετά τον καρκίνο του πνεύμονα. Σύμφωνα με υπάρχοντα στατιστικά στοιχεία 8 στους 100 άνδρες έχουν μεγάλη πιθανότητα να νοσήσουν από καρκίνο του προστάτη και 3 στους 100 να πεθάνουν από αυτόν ανά έτος. Η πιθανότητα για ανάπτυξη καρκίνου του προστάτη αυξάνει σε σχέση με την ηλικία.

Αίτια εμφάνισης του καρκίνου του προστάτη

Η πραγματική αιτία δεν είναι ακόμα γνωστή. Όμως υπάρχουν αρκετοί παράγοντες που μπορεί να αυξήσουν την πιθανότητα κάποιος να νοσήσει από καρκίνο του προστάτη. Η κληρονομικότητα είναι ένας σοβαρός τέτοιος παράγον. Η πάθηση είναι πιο διαδεδιμένη στον Αφρο-αμερικανικό πληθυσμό και λιγότερο κοινή στον Ασιατικό πληθυσμό. Στατιστικά υπάρχει αυξημένη εμφάνιση σε ανθρώπους που ζουν σε μεγάλες πόλεις και σε αυτούς που καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες λίπους.

Πώς γίνεται η διάγνωση;

Συνήθως δεν υπάρχουν συμπτώματα κατά τα πρώτα στάδια της νόσου, καθώς όμως η νόσος προχωρά και ο όγκος μεγαλώνει, μπορεί να δώσει συμπ΄τωματα παρόμοια με αυτά της υπερτροφίας προστάτη, ή/και πόνο στα οστά, κυρίως στη σπονδυλική στήλη. Στα αρχικά στάδια η διάγνωση γίνεται με τον ετήσιο προληπτικό έλεγχο, δηλαδή με τη μέτρηση της τιμής του PSA στο αίμα και με τη δακτυλική εξέταση. Στη συνέχεια ο ουρολόγος θα κρίνει εάν πρέπει να ακολουθήσει πολυπαραμετρική μαγνητική τομογραφία προστάτου και διορθική βιοψία με τη βοήθεια υπερήχου.

Ποια είναι η θεραπεία;

Οι θεραπευτικές επιλογές για τα αρχικά στάδια της νόσου είναι:

• Η ενεργής παρακολούθηση
  • Η ριζική προστατεκτομή
  • Η ακτινοθεραπεία

Οι θεραπευτικές επιλογές για τον προχωρημένο καρκίνο του προστάτη είναι:

• Η ορμονοθεραπεία
  • Η χημειοθεραπεία