Η κήλη μεσοσπονδυλίου δίσκου : Τα «ναι» και τα «όχι» της σωστής αντιμετώπισης

Αρχική / Άρθρα / Ευρωκλινική Αθηνών / Ορθοπαιδική / Η κήλη μεσοσπονδυλίου δίσκου : Τα «ναι» και τα «όχι» της σωστής αντιμετώπισης
logo-group-greek

Η κήλη μεσοσπονδυλίου δίσκου : Τα «ναι» και τα «όχι» της σωστής αντιμετώπισης

Η κήλη μεσοσπονδυλίου δίσκου στην οσφυϊκή μοίρα της σπονδυλικής στήλης είναι ένα ακτινολογικό εύρημα σε μια εξέταση της μέσης, με αξονικό ή ακόμη καλύτερα, μαγνητικό τομογράφο. Η μαγνητική τομογραφία της οσφυϊκής μοίρας της σπονδυλικής στήλης είναι μια σειρά από εικόνες, οι οποίες μπορούν να αναπαράγουν χιλιάδες λέξεις, περιγράφοντας την ανατομία της περιοχής και τις μεταβολές που φαίνονται σε αυτήν.

Ένα από τα πιο συχνά ευρήματα της πιο ενδεδειγμένης απεικονιστικής εξέτασης για τη διερεύνηση της παθολογίας της μέσης, (μαγνητική τομογραφία) είναι η κήλη του μεσοσπονδύλιου δίσκου, η οποία μπορεί να παρατηρηθεί σε ένα ή και περισσότερα επίπεδα της σπονδυλικής στήλης. Είναι εκπληκτικά εντυπωσιακό, το τι επιρροή ασκεί αυτή ακριβώς η εικόνα, στην κρίση και τη συμπεριφορά των πασχόντων από οσφυαλγία/ ισχιαλγία.

Τι είναι η οσφυαλγία
Η οσφυαλγία, είναι ένα σύμπτωμα και όχι διάγνωση πάθησης, όπως κακώς έχει εννοηθεί, το οποίο σύμπτωμα, μπορεί να προκληθεί από μη ειδική αιτία (μη ειδική οσφυαλγία) αλλά και από πολλές άλλες πιο συγκεκριμένες αιτίες. Η διάγνωση της αιτίας της οσφυαλγίας (μπορεί να είναι περισσότερες από μία στον ίδιο ασθενή) είναι εξαιρετικά περίπλοκη. Υπάρχουν πολλές και διάφορες ανατομικές δομές που μπορεί να προκαλούν οσφυαλγία/ισχιαλγία.

• Οι παρασπονδυλικοί μύες και οι σύνδεσμοι
• Οι νευρικές ρίζες που εξέρχονται από τα μεσοσπονδύλια τρήματα, οι οποίες μπορεί να φλεγμαίνουν
• Οι μικροί νευρικοί κλάδοι των ζυγοαποφυσιακών αρθρώσεων (οι αρθρώσεις που ενώνουν τους σπονδύλους μεταξύ τους), που μπορεί να είναι ερεθισμένοι
• Τα σπονδυλικά σώματα
• Οι ζυγοαποφυσιακές αρθρώσεις (σπονδυλοαρθρίτιδα)
• Οι ίδιοι οι μεσοσπονδύλιοι δίσκοι
• Οι ιερολαγόνιες αρθρώσεις που μεταφέρουν το βάρος του κορμού από την σπονδυλική στήλη προς τη λεκάνη και τα πόδια.
• Οι αρθρώσεις των ισχίων με τη λεκάνη

Χρειάζεται επέμβαση;
Παρά λοιπόν την ποικιλία των παθήσεων που μπορεί να προκαλούν οσφυαλγία, οι ασθενείς που επισκέπτονται το Ιατρείο Διάγνωσης και Θεραπείας Πόνου, της Ευρωκλινικής Αθηνών, έχουν ένα κοινό στην περιγραφή του προβλήματός τους. Μόλις ερωτηθούν για το πρόβλημά τους, δείχνουν την μαγνητική τομογραφία που έχουν ήδη κάνει και λένε: «Γιατρέ, πονάει η μέση μου, μου βρήκανε δύο κήλες. Ορίστε δείτε τις, στην μαγνητική που έχω βγάλει».

Θα ήταν λοιπόν απόλυτα λογικό στην κρίση του ασθενούς, αλλά και του ασφαλιστικού του ταμείου, εφόσον η οσφυαλγία επιμένει και ταλαιπωρεί τον ασθενή, βρέθηκε και η κήλη του μεσοσπονδύλιου δίσκου, πολύ απλά και εφόσον δεν υποχωρεί ο πόνος του με τη συντηρητική αγωγή, να υποβληθεί σε χειρουργική επέμβαση.

Είναι όμως αυτή, η ορθή αντιμετώπιση του πάσχοντος από οσφυαλγία και ακτινολογικό εύρημα κήλης μεσοσπονδυλίου δίσκου; Γιατί εδώ πρόκειται να εφαρμοστεί μια σοβαρή χειρουργική επέμβαση, χωρίς επίσημη διάγνωση, μια και η οσφυαλγία είναι όπως είπαμε σύμπτωμα και η κήλη στην μαγνητική τομογραφία, μονάχα μια εικόνα…. Και όπως είπε κάποτε ο Boden, διάσημος χειρουργός σπονδυλικής στήλης στις Η.Π.Α, «διάγνωση που βασίζεται μόνον στα ευρήματα της μαγνητικής τομογραφίας και δεν συνοδεύεται από αντικειμενικά κλινικά ευρήματα, πιθανότατα δεν αναδεικνύει την πραγματική αιτία του πόνου και η απόφαση διενέργειας μιας χειρουργικής επέμβασης στη σπονδυλική στήλη, όχι μόνον δεν θα λύσει το πρόβλημα, αλλά ίσως είναι και το πρώτο βήμα προς την καταστροφή».

Αυτό λοιπόν που δεν γνωρίζουν οι πάσχοντες, δείχνοντας την μαγνητική τομογραφία και δηλώνοντας την πάθησή τους δια του πορίσματος της εικόνας μιας ακτινολογικής εξέτασης, είναι ότι σύμφωνα με δημοσιευμένη μελέτη της Cleveland Pain Clinic, η οποία εκτίμησε τα ευρήματα της μαγνητική τομογραφίας στην μέση, 76 ασυμπτωματικών, χωρίς απολύτως κανένα πόνο δηλαδή, ανθρώπων, βρέθηκε ότι αυτοί παρουσίαζαν διάφορα σοβαρά ευρήματα.

Ηλικία Εξεταζόμενων                                Κάτω από 60 ετών  Πάνω από 60 ετών
Κήλη μεσοσπονδύλιου δίσκου                             22%                         36%
Σπονδυλική στένωση                                              1%                           21%
Πρόπτωση δίσκου                                                   54%                        79%
Εκφύλιση μεσοσπονδύλιου δίσκου                     46%                         93%

Ένα ποσοστό 22% λοιπόν των ασθενών κάτω των 60 ετών και 36% άνω των 60 ετών, βρέθηκαν να έχουν κήλη του μεσοσπονδύλιου δίσκου στην μέση, χωρίς όμως οι ίδιοι να υποφέρουν από κανένα σύμπτωμα!

Όταν η επέμβαση δεν είναι η λύση
Χίλιες…συμφορές λοιπόν, μπορεί να συμβούν, αν ο ασθενής με κήλη μεσοσπονδυλίου δίσκου και οσφυαλγία, στον οποίο δεν έχει τεθεί πραγματική και τεκμηριωμένη κλινικά και όχι μόνον εικονικά (με μαγνητική τομογραφία) διάγνωση, υποβληθεί τελικά σε μια αχρείαστη χειρουργική θεραπεία. Ο ίδιος ο ασθενής θα συνεχίσει να υποφέρει, από το ίδιο πρόβλημα που είχε και προεγχειρητικά, εφόσον τελικά δεν αντιμετωπίστηκε η πραγματική αιτία του πόνου, ενώ αν είναι και άτυχος, μπορεί στην προϋπάρχουσα πάθησή του να προστεθεί και μια καινούρια, περισσότερο επικίνδυνη και δύσκολη στη θεραπεία, όπως κάποια δυσλειτουργία νευρικής ρίζας, αστάθεια της σπονδυλικής στήλης, λοίμωξη του κεντρικού νευρικού συστήματος, μηνιγγοκήλη, σύνδρομο χρόνιου νευροπαθητικού πόνου, κάνοντας με αυτόν τον τρόπο, το πρώτο βήμα προς την καταστροφή.

Το σωστό θεραπευτικό μονοπάτι
Το Ιατρείο Διάγνωσης & Επεμβατικής Θεραπείας του χρόνιου πόνου και παθήσεων της σπονδυλικής στήλης διαθέτει την επιστημονική γνώση και εμπειρία, αλλά και εξειδικευμένα αυτοματοποιημένα ηλεκτρονικά συστήματα διάγνωσης, ώστε τελικά ο ασθενής να λάβει σαφή και τεκμηριωμένη διάγνωση για το πρόβλημά του, να εκπαιδευτεί σχετικά με αυτό, σύμφωνα με τη σύγχρονη και τεκμηριωμένη ιατρική πράξη, ώστε να γίνει πιο ενεργός στη διαχείριση του προβλήματός του και να λάβει σε συνεργασία με τους θεράποντες ιατρούς, την πιο σωστή απόφαση για τη θεραπεία της πάθησής του.

Στο ιατρείο μας, υποστηρίζουμε τον ασθενή και την οικογένειά του και τον βοηθούμε να ανακτήσει την χαμένη ποιότητα ζωής του, ακολουθώντας το πιο σωστό θεραπευτικό μονοπάτι, με το χαμηλότερο δυνατόν συνολικό κόστος.

Διευθυντής Ιατρείου Διάγνωσης & Επεμβατικής Θεραπείας Πόνου, Ευρωκλινική Αθηνών

Ιούνιος 2015