Κορονοϊός : Τι πρέπει να γνωρίζουν οι ασθενείς με καρκίνο του μαστού;

κορονοϊός καρκίνος μαστού

Κορονοϊός & Καρκίνος Μαστού: Εισαγωγή

Κορονοϊός και καρκίνος μαστού.. Τί γίνεται σε αυτές τις περιστάσεις που η εξάπλωση της λοίμωξης από τον ιό Covid-19 άλλαξε τη ζωή μας όπως την ξέρουμε; Οι εξελίξεις σχετικά με αυτή την πανδημία έχουν προκαλέσει ανησυχία στους ογκολογικούς ασθενείς, δεδομένου ότι οι πρώτες πληροφορίες για την ασθένεια αυτή έδειξαν ότι οι ομάδες που απειλούνται με σοβαρότερες επιπλοκές είναι εκτός από τους ηλικιωμένους, τα άτομα με συνυπάρχουσες ή προηγούμενες  παθολογικές καταστάσεις.

Aσθενείς που έχουν διαγνωσθεί με καρκίνο του μαστού, είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζουν ότι ορισμένες θεραπείες -όπως η χημειοθεραπεία, οι στοχευμένες θεραπείες, η ανοσοθεραπεία και η ακτινοβολία-μπορούν να αποδυναμώσουν το ανοσοποιητικό σύστημα (ανοσοκαταστολή). Ομοίως και οι ασθενείς με μεταστατικό καρκίνο μαστού στους πνεύμονες.

Τα άτομα με αποδυναμωμένο ανοσοποιητικό σύστημα, διατρέχουν γενικότερα μεγαλύτερο κίνδυνο λοιμώξεων, συμπεριλαμβανομένων των ιογενών λοιμώξεων όπως ο COVID-19. Ο πρωταρχικός ρόλος του ανοσοποιητικού συστήματος είναι να βοηθήσει στην καταπολέμηση των λοιμώξεων.

Οι άνθρωποι που βρίσκονται σε ενεργή ογκολογική θεραπεία, που γενικά  καταστέλλει το ανοσοποιητικό σύστημα, διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο για σοβαρές επιπλοκές από την ασθένεια εάν μολυνθούν, ενώ είναι πολύ σημαντικό να τονίσουμε ότι για τους περισσότερους επιζήσαντες του καρκίνου του μαστού, ο κίνδυνος μόλυνσης  είναι παρόμοιος με αυτόν του γενικού πληθυσμού.

Ενώ ο κίνδυνος ανοσοκαταστολής είναι συνήθως υψηλότερος κατά τη διάρκεια της ενεργού θεραπείας του καρκίνου, όπως κατά τη διάρκεια της χημειοθεραπείας, εάν συνυπάρχουν καταστάσεις όπως ο διαβήτης, οι καρδιακές παθήσεις, η μεγάλη ηλικία, οι επιλογές στον τρόπο ζωής, όπως το κάπνισμα, μπορούν να συμβάλουν περαιτέρω στην αποδυνάμωση του ανοσοποιητικού συστήματος.

Οι ασθενείς που λαμβάνουν ογκολογικές θεραπείες αλληλεπιδρούν επίσης με το σύστημα υγειονομικής περίθαλψης συχνότερα από τον γενικό πληθυσμό, οπότε έχουν και μεγαλύτερη έκθεση σε αυτό το περιβάλλον, γεγονός που συμβάλλει σε υψηλότερο κίνδυνο μόλυνσης.

Είναι σημαντικό οι ασθενείς να συμβουλεύονται τους θεράποντες ιατρούς τους  σχετικά με το εάν οι μη απολύτως απαραίτητες εξετάσεις μπορούν να παραλειφθούν, να προγραμματιστούν ή να πραγματοποιηθούν μέσω τηλεφώνου ή τηλεδιάσκεψης.

Κορονοϊός & Καρκίνος Μαστού: Εάν κάποιος πρόκειται να ξεκινήσει θεραπεία, θα πρέπει να εξετάσει την πιθανότητα αναβολής της λόγω του COVID-19;

Οι ασθενείς θα πρέπει να μιλήσουν με τον ογκολόγο τους σχετικά με τους κινδύνους της αναβολής της θεραπείας σε σχέση με το πιθανό όφελος από τη μείωση του κινδύνου μόλυνσής τους. Και συγκεκριμένα να συζητήσουν το στόχο της θεραπείας του καρκίνου, την ένταση και τις παρενέργειες της θεραπείας και την υποστηρικτική φροντίδα που είναι διαθέσιμη για τη μείωση των παρενεργειών της θεραπείας.

Η καθυστέρηση της θεραπείας αποτελεί μια ψυχοφθόρα κατάσταση που αυτή τη στιγμή ογκολογικοί ασθενείς σε παγκόσμιο επίπεδο έχουν να αντιμετωπίσουν. Εάν αυτό σας συμβεί να θυμάστε ότι δεν είστε μόνοι ,πολλοί ασθενείς με διαγνωσμένο καρκίνο καλούνται να μεταθέσουν τις θεραπείες τους, όμως με τη βοήθεια του θεράποντος ιατρού σας θα ξεπεράσετε κι αυτή τη δυσκολία.

Υπενθυμίζουμε ωστόσο ότι η αναβολή μιας ογκολογικής θεραπείας αποτελεί μια σημαντική απόφαση. Ο καρκίνος είναι μια σοβαρή νόσος που απαιτεί θεραπεία. Ανεξάρτητα με το είδος της θεραπείας , η καλύτερη συμβουλή είναι να μιλήσετε με το θεράποντα ιατρό σας σχετικά με το εάν είναι απαραίτητες ή όχι οι τροποποιήσεις στο θεραπευτικό σας πλάνο. Ελλείψει όμως συμπτωμάτων ή σημείων μόλυνσης από τον κορονοϊό, η συνέχιση της θεραπείας είναι επιβεβλημένη.

Ως προς την ορμονοθεραπεία, δεν υπάρχουν συγκεκριμένες μελέτες που να υποδεικνύουν ότι μπορεί να αυξήσουν τον κίνδυνο λοίμωξης από τον κορονοϊό. Ωστόσο είναι γνωστό ότι η ορμονοθεραπεία δεν καταστέλλει το ανοσοποιητικό σύστημα.

Ισχύουν οι οδηγίες του γενικού πληθυσμού για τους επιζώντες από τον καρκίνο του μαστού;

Απολύτως. Η διατήρηση απόστασης, το συχνό και σωστό πλύσιμο των χεριών, η αποφυγή συγχρωτισμού με πλήθος, η συχνή απολύμανση των επιφανειών και η αποφυγή επαφής των χεριών με τα μάτια, το στόμα, το πρόσωπο καθώς και η χρήση μάσκας αποτελούν καλές στρατηγικές αποφυγής μόλυνσης από τον κορονοϊό.

Κορονοϊός & Καρκίνος Μαστού: Οι ασθενείς σε ενεργή θεραπεία θα πρέπει επιπλέον :

• να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί σχετικά με την υγιεινή των χεριών
  • να έχουν πλάνο με τον ιατρό ή τους οικείους σε περίπτωση που αρρωστήσουν
  • να εργάζονται από το σπίτι εάν δεν το κάνουν ήδη
  • να έχουν αποθέματα φαρμάκων
  • να ζητήσουν σε έναν φίλο ή μέλος της οικογένειας να ψωνίσει γι’ αυτούς.

Τι θα πρέπει να κάνει ένας ασθενής με καρκίνο μαστού ή επιζών του καρκίνου εάν εμφανίσει αισθάνεται πρόωρα συμπτώματα όπως πυρετό βήχα ή δύσπνοια;

Θα πρέπει να επικοινωνήσουν με τον ογκολόγο του και τις αρμόδιες αρχές.

Σοβαρά συμπτώματα όπως δυσκολία στην αναπνοή, επίμονος θωρακικός πόνος ή πίεση, σύγχυση ή ανικανότητα να ξυπνήσουν ή μπλε χρώμα στα χείλη ή στο πρόσωπο  μπορεί να σηματοδοτήσουν έκτακτη ανάγκη για άμεση μετακίνηση σε νοσοκομείο, αφού πρώτα ενημερωθεί η ιατρική ομάδα για την πιθανότητα λοίμωξης ώστε να ληφθούν τα κατάλληλα μέτρα πρoφύλαξης προς αποφυγήν της εξάπλωσης του ιού.

Τα νέα σχετικά με την εξάπλωση και τη σοβαρότητα του COVID-19 μπορεί να είναι ανησυχητικά, ωστόσο να θυμάστε ότι είμαστε όλοι μαζί σε αυτό και ότι υπάρχουν απλές προφυλάξεις που μπορούμε όλοι να πάρουμε για να προστατεύσουμε τον εαυτό μας και τις οικογένειές μας.