Κύστη Κόκκυγος

Home / Άρθρα / Ευρωκλινική Αθηνών / Κύστη Κόκκυγος

Η ιστορία της κύστεως κόκκυγος  ξεκινά από το 1833 όταν ο Ηerbert Mayo ήταν ο πρώτος που περιέγραψε μια νόσο που αφορούσε κύστη γεμάτη από τρίχες στην βάση του κόκκυγα.

Το 1880 ο Ηodge  έδωσε την ονομασία pilonidal από το λατινικό pilus που σημαίνει τρίχες και nidus που σημαίνει φωλιά (τριχοφωλεακό συρίγγιο). Κατά  τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου πάνω από 80.000 στρατιώτες στις ΗΠΑ νοσηλεύθηκαν για κύστη κόκκυγος. Τότε δόθηκε και ο όρος “Jeep riders disease ” λόγω του ότι η πλειονότητα των ασθενών ήταν οδηγοί στρατιωτικών οχημάτων με μακρινά ταξίδια και καταπόνηση της περιοχής του κόκκυγα.

Κάθε χρόνο στην Αμερική 70.000 άνθρωποι διαγιγνώσκονται με την συγκεκριμένη νόσο. Η κύστη κόκκυγος ή τριχοφωλεακό συρίγγιο είναι πολύ συχνή φλεγμονώδης πάθηση που εντοπίζεται στο δέρμα της περιοχής του κόκκυγα.Εμφανίζεται ως απλή κύστη ή ως απόστημα με η χωρίς κυταρρίτιδα ή ως χρόνιο συρίγγιο με έκκριση υγρού κατά διαστήματα.

Απαντάται συχνότερα στους άντρες σε σχέση με τις γυναίκες (14-40 ετών). Οφείλεται συνήθως στην πυκνή τριχοφυΐα της περιοχής ή σε σχηματισμό κύστης από την εμβρυική ακόμη ζωή.

ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ-ΔΙΑΓΝΩΣΗ

Κάποιοι μπορεί να παραμείνουν ασυμπτωματικοί για πολλά χρόνια.

Άλλοι μπορεί να εμφανίσουν αιφνιδίως απόστημα που συνοδεύεται από έντονο πόνο, δυσκολία βάδισης και πυρετό ( αφορά το 60%).

Υπάρχουν επίσης ασθενείς που διαμαρτύρονται για συνεχή εκροή υγρού στην περιοχή, που δημιουργεί έντονη αίσθηση κνησμού και δερματίτιδα.

Τέλος δυνατόν να εμφανίζεται ως ήπιος πόνος ή αδιευκρίνιστη ενόχληση στον κόκκυγα ιδιαίτερα μετά από έντονη δραστηριότητα.

Η διάγνωση γίνεται απλά με την κλινική εξέταση από τον γιατρό και δεν απαιτείται οποιαδήποτε άλλη παρακλινική εξέταση (αιματολογική ή ακτινολογική).

ΘΕΡΑΠΕΙΑ

Εξαρτάται από την κατάσταση της νόσου.

Σε αποστήματα εφαρμόζεται διάνοιξη και παροχέτευση με σύγχρονη χορήγηση αντιβιοτικών και αντιπυρετικών σκευασμάτων, 10%-15% των ασθενών θα εμφανίσουν αργότερα υποτροπή της πάθησης.

Οι χειρουργικές τεχνικές που λαμβάνουν χώρα είναι:

1. “Ανοικτή μέθοδος”

Γίνεται εξαίρεση όλης της πάσχουσας περιοχής μετά των συριγγίων.

Απαιτεί μεγάλη χρονική περίοδο αποθεραπείας (μέχρι 2-3 μήνες) και γίνεται επούλωση “ κατά δεύτερο σκοπό”.

1. “ Κλειστή μέθοδος“

Μετά την εξαίρεση της βλάβης αποκαθίστανται το έλλειμμα με άμεση συρραφή και γίνεται επούλωση “ κατά πρώτο σκοπό”.

Η περίοδος αποθεραπείας είναι 10-15 ημέρες.

Θα πρέπει εδώ να τονιστεί το υψηλότερο ποσοστό εμφάνισης υποτροπών (10%-30%)σε σχέση με την αντιμετώπιση της ανοικτής μεθόδου (<10%) .

• Μέθοδος FiLaC με τη χρήση Laser (κυκλική-ακτινική διάχυση)

Εμφανίστηκε προ 6-7 ετών και έχει ως στόχο την θερμική καταστροφή της βλάβης με την ενέργεια του Laser .

Απαιτείται ειδικός εξοπλισμός και η επέμβαση διαρκεί συνήθως 20-30 min, υπό τοπική αναισθησία .

Οι ασθενείς επιστρέφουν στην δραστηριότητα τους σε 1-2 ημέρες.

1. Αποκατάσταση κατά Karydakis και Bascom

Επιλέγεται για δύσκολες επιπλεγμένες περιπτώσεις με συρίγγια και μεγάλα τραύματα όπου γίνεται και πλαστική αποκατάσταση της περιοχής .

Το ποσοστό επανεμφάνισης είναι <5%.

Διευθυντής Α΄ Χειρουργικής Κλινικής, Ευρωκλινική Αθηνών

Για να κλείσετε ραντεβού ή να ενημερωθείτε περαιτέρω καλέστε στο 210 64.16.139 (Δευτ. – Παρ. 9:00-17:00) ή πατήστε: