Καρκίνος Παχέος Εντέρου: Συμπτώματα, Διάγνωση, Θεραπεία

καρκίνος παχέος εντέρου

Καρκίνος Παχέος Εντέρου: Συμπτώματα, Διάγνωση, Θεραπεία

Ο καρκίνος παχέος εντέρου εμφανίζεται συχνότερα τα τελευταία χρόνια, κάνοντας σημαντικότερο να γνωρίζουμε για τα συμπτώματα, τη διάγνωση και τη θεραπεία καθώς νέες τεχνικές αντιμετώπισης όπως η ρομποτική χειρουργική συνεισφέρουν ώστε να σημειώνονται σημειώνει ολοένα και περισσότερο χαμηλά ποσοστά θνησιμότητας. Παρακάτω αναφέρονται ότι θα πρέπει να γνωρίζουμε για τον καρκίνο παχέος εντέρου.

Συμπτώματα

Καρκίνος παχέος εντέρου και συμπτώματα που μας ανησυχούν

Ο καρκίνος παχέος εντέρου μπορεί να έχει διάφορά συμπτώματα τα οποία είναι ασαφή. Τα κυριότερα, είναι:

• αίμα στα κόπρανα που συμβαίνει χωρίς προφανή λόγο ή σχετίζεται με αλλαγές στις συνήθειες του εντέρου
  • αλλαγές στις συνήθειες του εντέρου (διάρροια ή δυσκοιλιότητα) ή αλλαγές στη σύσταση των κοπράνων (χαλαρότερα κόπρανα)
  • ανθεκτικός πόνος στο κάτω μέρος της κοιλιάς, φούσκωμα ή δυσφορία ή αίσθηση ατελούς κένωσης- αυτό μπορεί να προκαλείται από το φαγητό και μπορεί να σχετίζεται με απώλεια της όρεξης ή με σημαντική απώλεια βάρους
  • αναιμία: μπορεί να είναι σύμπτωμα του καρκίνου του εντέρου και αυτή μπορεί να συνοδεύεται από κόπωση και δύσπνοια που προκαλούνται από χαμηλότερο από το κανονικό επίπεδο ερυθρών αιμοσφαιρίων

Προσοχή: Οι περισσότεροι άνθρωποι με αυτά τα συμπτώματα δεν έχουν καρκίνο παχέος εντέρου καθώς άλλα προβλήματα υγείας μπορεί να προκαλέσουν παρόμοια συμπτώματα.

Για παράδειγμα, το αίμα στα κόπρανα όταν συνδυάζεται με πόνο, προκαλείται συχνότερα από αιμορροΐδες. Μια αλλαγή στη συνήθεια του εντέρου, πρόσκαιρη, που συνοδεύεται από κοιλιακό πόνο, είναι συνήθως το αποτέλεσμα από κάτι που έχετε φάει. Επίσης, δυσκοιλιότητα μπορεί να προκληθεί από μείωση των φυτικών ινών στη διατροφή μας, ή κάποια δίαιτα για απώλεια βάρους. Θα πρέπει να γίνει συστηματική και σωστή διερεύνηση ώστε να αποκλειστούν άλλα αίτια πριν καταλήξετε στο συμπέρασμα ότι το πρόβλημα είναι καρκίνος παχέος εντέρου.

Διάγνωση

Καρκίνος παχέος εντέρου: Πότε πρέπει να ζητήσετε ιατρική συμβουλή για το αν έχετε καρκίνο;

Εάν έχετε ένα ή περισσότερα από τα παραπάνω συμπτώματα τα οποία έχουν παραμείνει για περισσότερο από τέσσερις (4) εβδομάδες, επισκεφθείτε άμεσα τον γενικό ιατρό σας καθώς υπάρχει αυξημένη πιθανότητα να υπάρχει καρκίνος παχέος εντέρου.

Βεβαιωθείτε ότι επίσης θα ζητήσετε ιατρική συμβουλή,  εάν τα συμπτώματά σας παραμείνουν ή συνεχίζουν να επιστρέφουν μετά τη διακοπή της θεραπείας, ανεξάρτητα από τη σοβαρότητά τους ή την ηλικία σας.

Ο γιατρός σας, ενδεχομένως, θα προβεί σε κλινική εξέταση της κοιλιάς και του ορθού σας για να βεβαιωθεί ότι δεν υπάρχουν ψηλαφητοί όγκοι. Επίσης θα κάνει εξέταση αίματος για να ελέγξει για αναιμία ή ανεπάρκειας σιδήρου – αυτό μπορεί να υποδεικνύει ότι υπάρχει αιμορραγία από το έντερο σας που δεν γνωρίζετε. Φροντίστε να έχετε ένα απλό τεστ στο νοσοκομείο για να βεβαιωθείτε ότι δεν υπάρχει σοβαρή αιτία των συμπτωμάτων σας.

Αίτια

Με ποια αίτια και παράγοντες κινδύνου σχετίζεται ο καρκίνος παχέος εντέρου

Δεν είναι γνωστό ακριβώς πως προκαλείται ο καρκίνος παχέος εντέρου,. Κάποιοι από τους παράγοντες που τον επηρεάζουν είναι:

• Ηλικία: Η εμφάνιση του καρκίνου του παχέος εντέρου σχετίζεται στενά με την ηλικία: σχεδόν τα τρία τέταρτα των περιπτώσεων εμφανίζονται σε άτομα ηλικίας 65 ετών και άνω.

Ο καρκίνος παχέος εντέρου θεωρείται, μαζί με άλλους τύπους καρκίνου, ως ένα είδος καρκίνου που συνδέονται άμεσα με τον δυτικό τρόπο ζωής σημειώνοντας αύξηση σε χώρες που υποβάλλονται σε ταχείες κοινωνικές και οικονομικές αλλαγές.

Άλλοι παράγοντες κινδύνου, που μπορούν να αυξήσουν τον κίνδυνο εμφάνισης του περιλαμβάνουν:

• Διατροφή – μια διατροφή με υψηλή περιεκτικότητα σε κόκκινα ή μεταποιημένα κρέατα και χαμηλή σε φυτικές ίνες μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο
  • Παχυσαρκία – ο καρκίνος παχέος εντέρου είναι πιο συχνός σε άτομα που είναι υπέρβαρα ή παχύσαρκα
  • Άσκηση – η έλλειψη άσκησης αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του εντέρου
  • Αλκοόλ – μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του εντέρου
  • Κάπνισμα – μπορεί να αυξήσει τις πιθανότητές σας να πάρετε καρκίνο του εντέρου
  • Οικογενειακό ιστορικό – έχοντας έναν συγγενή α’ βαθμού (μητέρα ή πατέρα, αδελφό ή αδελφή) που ανέπτυξε καρκίνο παχέος εντέρου κάτω από την ηλικία των 50 ετών, αυξάνει τον κίνδυνο ανάπτυξης καρκίνου
  • Πολύποδες Εντέρου και σύνδρομα πολυποδίασης
  • ΙΦΝΕ (Ελκώδης κολίτιδα και ασθένεια του Crohn)
  • Ακτινοβολία
  • Λοιμώξεις

Πρόληψη

Προληπτικός έλεγχος καρκίνου του εντέρου (Bowel cancer screening)

Για να ανιχνευθούν νωρίτερα ο καρκίνος παχέος εντέρου, υπάρχουν διεθνείς οδηγίες για προληπτικές εξετάσεις. Το Ηνωμένο Βασίλειο,  έχει τις εξής οδηγίες:

• Μία εξέταση του αριστερού τμήματος του εντέρου (σιγμοειδοσκόπηση) σε άνδρες και γυναίκες στην ηλικία των 55 ετών
  • Μια φορά ανά διετία, όλοι οι άνδρες και οι γυναίκες ηλικίας 60 έως 74 ετών καλούνται να υποβληθούν σε τεστ ανίχνευσης αίματος στα κόπρανα (FOB ή FIT)

Ασθενείς με οικογενειακό ιστορικό ή άλλους προδιαθεσικούς παράγοντες, πρέπει να υπόκεινται και σε επιπλέον ελέγχους.

Θεραπεία

Καρκίνος παχέος εντέρου και θεραπεία: τι ισχύει

Ο καρκίνος παχέος εντέρου μπορεί να αντιμετωπιστεί χρησιμοποιώντας όχι αποκλειστικά και μόνο μία θεραπεία αλλά αντιθέτως ένα συνδυασμό διαφορετικών θεραπειών, ανάλογα με το πού βρίσκεται ο καρκίνος στο έντερο και πόσο έχει εξαπλωθεί. Οι βασικές θεραπείες είναι:

• Χειρουργική επέμβαση – αφαιρείται το τμήμα από το παχύ έντερο που περιέχει τον καρκίνο. Είναι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για τη θεραπεία του εν λόγω καρκίνου και σε πολλές περιπτώσεις είναι το μόνο που χρειάζεται (ανάλογα με το στάδιο και τα χαρακτηριστικά του όγκου). Η συνηθέστερη επέμβαση για τη θεραπεία του καρκίνου παχέος εντέρου είναι η κολεκτομή (πατήστε εδώ για να μάθετε περισσότερα) και η εξέλιξή της που είναι η ρομποτική κολεκτομή (πατήστε εδώ για να μάθετε περισσότερα)
  • Χημειοθεραπεία – όπου το φάρμακο χρησιμοποιείται για να σκοτώσει τα καρκινικά κύτταρα
  • Ακτινοθεραπεία – όπου η ακτινοβολία χρησιμοποιείται για να σκοτώσει τα καρκινικά κύτταρα
  • Βιολογικές θεραπείες – ένα νεότερο είδος φαρμάκου που αυξάνει την αποτελεσματικότητα της χημειοθεραπείας και εμποδίζει την εξάπλωση του καρκίνου

Όπως συμβαίνει με τους περισσότερους τύπους καρκίνου, η πιθανότητα πλήρους ίασης εξαρτάται από το πόσο έχει προχωρήσει ο καρκίνος από τη στιγμή που διαγιγνώσκεται. Εάν ο καρκίνος είναι σε αρχικά στάδια, η χειρουργική επέμβαση είναι συνήθως σε θέση να το αφαιρέσει εντελώς.

Στις μέρες μας οι ελάχιστα επεμβατικές μέθοδοι και η ρομποτική χειρουργική, χρησιμοποιούνται συχνότερα, γεγονός που επιτρέπει την χειρουργική επέμβαση με λιγότερο πόνο, λιγότερες επιπλοκές και ταχύτερη ανάκαμψη.

Διαβάστε περισσότερα για την θεραπεία και τον καρκίνο του παχέος εντέρου με τη ρομποτική χειρουργική εδώ