Κήλη των αθλητών

κήλη-των-αθλητών

Η κήλη των αθλητών: όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε από τη διάγνωση και τα συμπτώματα έως τη θεραπεία

Τι είναι

Κήλη των αθλητών: τι είναι και σε ποιους εμφανίζεται

Η κήλη των αθλητών δεν είναι στην πραγματικότητα κήλη. Είναι ένας όρος που χρησιμοποιείται για να περιγράψει ένα σύνδρομο χρόνιου πόνου που εμφανίζεται σε αθλητές. Στην Ελλάδα είναι γνωστή με τον όρο Σύνδρομο Κοιλιακών Προσαγωγών. Ονομάζεται επίσης και Αθλητική Ηβαλγία ή Ανεπάρκεια Οπίσθιου Κοιλιακού Τοιχώματος. Συνήθως εμφανίζεται σε ποδοσφαιριστές, με μέση ηλικία εμφάνισης τα 25 χρόνια. Μπορεί να εμφανιστεί και σε επαγγελματίες και σε ερασιτέχνες αθλητές και σε οποιαδήποτε ηλικία. Είναι πολύ σπάνια στο γυναικείο φύλο.

Είναι μια πάθηση που μπορεί να έχει σοβαρές επιπτώσεις στην καριέρα ενός αθλητή αν δεν αντιμετωπιστεί σωστά. Οι συνεχείς εξάρσεις οδηγούν σε επανειλημμένες περιόδους αποχής από την ενεργό δράση. Ανεπιτυχής χειρουργική αντιμετώπιση ή επιπλοκές από την επέμβαση μπορούν να οδηγήσουν σε ακόμα εντονότερο χρόνιο πόνο. Υπάρχουν περιπτώσεις πολλά υποσχόμενων αθλητών των οποίων η καριέρα τερματίστηκε πρόωρα, λόγω λάθος αντιμετώπισης κήλης αθλητών.

Αίτια

Πως προκαλείται η κήλη των αθλητών;

Η συνηθέστερη αιτία κήλης των αθλητών είναι οι έντονες και επαναλαμβανόμενες στροφικές κινήσεις του μηρού. Τέτοιες κινήσεις επαναλαμβάνονται συνεχώς κατά τη διάρκεια ενός ποδοσφαιρικού αγώνα. Η επανάληψη των ίδιων κινήσεων σε βάθος χρόνου προδιαθέτει για την εμφάνιση του χρόνιου πόνου.  Από ανατομικής άποψης, ο πόνος οφείλεται σε διατάσεις των κοιλιακών μυών και μικρορήξεις τενόντων και απονευρώσεων. Η συνεχής επανάληψη των μικροτραυματισμών οδηγεί σε χρόνια φλεγμονή, με επακόλουθο τον ερεθισμό μικρών νεύρων της περιοχής.

Συμπτώματα

Τι συμπτώματα έχει και πως καταλαβαίνουμε ότι είναι κήλη των αθλητών και όχι απλή κήλη;

Συνήθως λείπουν τα κλασικά συμπτώματα της κήλης, όπως διόγκωση στην περιοχή και πόνος που επιδεινώνεται με το βήχα. Η διάγνωση κήλης των αθλητών τίθεται από τους χαρακτήρες του πόνου και μετά από αποκλεισμό άλλων αιτιών.

Οι πάσχοντες παραπονιούνται για πόνο που διαρκεί εβδομάδες ή και μήνες. Ο πόνος ξεκινάει σαν “τράβηγμα που δεν περνάει” στη βουβωνική χώρα. Αρχικά, εμφανίζεται κατά την ξεκούραση αμέσως μετά από άσκηση. Με την πάροδο του χρόνου, οι χαρακτήρες του πόνου αλλάζουν με επιδείνωση κατά τη διάρκεια της άσκησης και βελτιώνονται μετά από ξεκούραση.

Κατά τη διάρκεια της συντηρητικής αγωγής με φυσιοθεραπεία, τα συμπτώματα εξαφανίζονται. Όμως, με την επιστροφή στην ενεργό δράση, επανεμφανίζονται σχεδόν αμέσως.

Διάγνωση

Γιατί μπορεί να χρειαστεί διερεύνηση με Μαγνητική Τομογραφία;

Η κήλη των αθλητών, λόγω της αιτιολογίας της, είναι διάγνωση αποκλεισμού που σημαίνει ότι πρέπει να αποκλειστούν άλλες αιτίες. Αντίστοιχο μυο-σκελετικό πόνο μπορούν να προκαλέσουν παθήσεις όπως κακώσεις προσαγωγών, αρθρίτιδα του ισχίου και φλεγμονές των οστών της πυέλου.

Θεραπεία

Πως αντιμετωπίζεται η κήλη των αθλητών;

Αρχικά γίνεται προσπάθεια συντηρητικής αντιμετώπισης των συμπτωμάτων. Αποχή από την ενεργό δράση, ακολουθούμενη από φυσιοθεραπεία, με διατάσεις, τοπικές μαλάξεις, παθητική κινητοποίηση και πρόγραμμα ενδυνάμωσης. Μπορεί να είναι απαραίτητη η χρήση αντιφλεγμονωδών για την αντιμετώπιση των συμπτωμάτων. Είναι σημαντική η αποφυγή συγκεκριμένων κινήσεων ή και δραστηριοτήτων αν είναι δυνατόν, ώστε να μην υπάρχει υποτροπή των συμπτωμάτων.

Πότε καταφεύγουμε στη θεραπεία με χειρουργείο;

Η κήλη των αθλητών αντιμετωπίζεται χειρουργικά όταν:

• Αποτύχει η συντηρητική αγωγή.
  • Η πάθηση υποτροπιάζει αμέσως με την επιστροφή στην ενεργό δράση.

Ποια είναι η ιδανική χειρουργική θεραπεία για την κήλη των αθλητών;

Η λαπαροσκοπική αντιμετώπιση της πάθησης με Ολικά Εξωπεριτοναϊκή (TEP) προσπέλαση, δίνει τα καλύτερα αποτελέσματα. Συνοδεύεται από ελάχιστο πόνο, ταχύτερη αποθεραπεία και συντομότερη επάνοδο στην ενεργό δράση. Επιπλέον, με την Λαπαροσκοπική TEP τεχνική, είναι εφικτή όχι μόνο η ενίσχυση της περιοχής με πλέγμα, αλλά και η εφαρμογή εξειδικευμένων τεχνικών, όπως η Lloyd Release.

Αποθεραπεία

Ποια είναι η αποθεραπεία μετά την επέμβαση;

Οι πάσχοντες παίρνουν εξιτήριο σε 3-4 ώρες μετά την επέμβαση. Η επόμενη ημέρα είναι εκπληκτικά ανώδυνη, σε σημείο να μη χρειάζονται καθόλου αναλγητικά. Συνιστούμε επιστροφή στις συνήθεις ασχολίες σε 1-2 εβδομάδες. Το πρόγραμμα αποκατάστασης με φυσιοθεραπεία μπορεί να ξεκινήσει στις 4 εβδομάδες. Η επέμβαση είναι τουλάχιστον 95% επιτυχής στη θεραπεία της κήλης των αθλητών. Ο αθλητής επιστρέφει στην ενεργό δράση στις 6 εβδομάδες.

Χρειάζεται ρομποτική επέμβαση;

Στις περισσότερες περιπτώσεις δεν είναι απαραίτητη η ρομποτική υποβοήθηση για την επιτυχή αντιμετώπιση της κήλης των αθλητών. Σε πιο περίπλοκες περιπτώσεις μπορεί, όμως, να είναι απαραίτητο. Η ακριβής τεχνική που θα χρησιμοποιηθεί εξετάζεται κατά περίπτωση. Συχνά η τεχνική προσαρμόζεται στα ευρήματα κατά τη διάρκεια του χειρουργείου.