Πρότυπο Λιπιδαιμικό Καρδιολογικό Ιατρείο

Λιπιδαιμικό-Ιατρείο-Ευρωκλινικής

Το ιατρείο

Λιπιδαιμικό Ιατρείο Ενηλίκων Ευρωκλινικής

Το Λιπιδαιμικό Ιατρείο Ενηλίκων της Ευρωκλινικής Αθηνών αποτελεί ένα πρότυπο Ιατρείο για να την πρόληψη, διάγνωση και αντιμετώπιση των διαταραχών λιπιδίων (δυσλιπιδαιμίες) στους ενήλικες καθώς και τις καρδιολογικές και μη παθήσεις που αυτές αφορούν.

Ποια καρδιλοαγγειακά νοσήματα σχετίζονται με τη δυσλιπιδαιμία και ελέγχονται σε ένα Λιπιδαιμικό Ιατρείο;

Τα καρδιαγγειακά νοσήματα (ΚΑΝ: Στεφανιαία Νόσος, Αγγειακή Εγκεφαλική Νόσος, Περιφερική Αγγειοπάθεια) αποτελούν το πρώτο αίτιο απώλειας ζωής στις προηγμένες δυτικές κοινωνίες. Πρόκειται για νοσήματα στα οποία κοινό αίτιο είναι η αθηροσκλήρωση των αγγείων. Ανάλογα με το ποια αγγεία του σώματος εμφανίζουν αθηρωματικές βλάβες εκδηλώνεται το καρδιαγγειακό νόσημα, δηλαδή:

1. Αγγειακό εγκεφαλικό επεισόδιο όταν προσβάλλονται οι αρτηρίες που αιματώνουν τον εγκέφαλο (καρωτίδες και σπονδυλικές αρτηρίες, αρτηρίες του εγκεφάλου).
  2. Έμφραγμα του μυοκαρδίου, στηθάγχη, καρδιακή ανεπάρκεια ή αιφνίδιος θάνατος όταν προσβάλλονται τα στεφανιαία αγγεία της καρδιάς.
  3. Πόνος στα κάτω άκρα, γάγγραινα ή ακόμα και ακρωτηριασμός όταν προσβάλλονται οι αντίστοιχες αρτηρίες των κάτω άκρων.

Οι διαταραχές των λιπιδίων (Δυσλιπιδαιμίες) συγκαταλέγονται ανάμεσα στους σημαντικότερους παράγοντες που προκαλούν την εμφάνιση της αθηροσκλήρωσης και την εκδήλωση καρδιαγγειακών νοσημάτων. Τα αυξημένα επίπεδα χοληστερίνης (χοληστερόλης) στο αίμα (Υπερλιπιδαιμία) σχετίζονται άμεσα με την αθηροσκλήρωση. Εντούτοις, επειδή η «κακή» χοληστερόλη (LDL χοληστερόλη) αποτελεί δομικό συστατικό της αθηρωματικής πλάκας, ποιοτικές διαταραχές των λιπιδίων σχετίζονται με εμφάνιση καρδιαγγειακών νοσημάτων ακόμη και σε άτομα με φυσιολογική ολική χοληστερίνη. Οι δυσλιπιδαιμίες μπορεί να αφορούν σε διαταραχές μεμονωμένων ή όλων των παραμέτρων των μετρούμενων λιπιδίων αίματος: Αύξηση της ολικής χοληστερόλης, της LDL-χοληστερόλης («κακή» χοληστερίνη), των τριγλυκεριδίων, ή της λιποπρωτεΐνης (α) [Lp(a)], ή μείωση της  HDL-χοληστερόλης («καλή» χοληστερίνη).

Οι δυσλιπιδαιμίες είναι συχνές στις σύγχρονες κοινωνίες και μπορεί να είναι αποτέλεσμα του τρόπου ζωής (διατροφή πλούσια σε λιπαρά, παχυσαρκία, έλλειψη σωματικής άσκησης), δευτεροπαθείς σε άλλες καταστάσεις (σακχαρώδης διαβήτης, παθήσεις θυρεοειδούς κλπ) ή πρωτοπαθείς (κληρονομούμενες). Η αντιμετώπιση της πάθησης στηρίζεται σε συνδυασμό υγιεινοδιαιτητικών μέτρων (άσκηση, διακοπή καπνίσματος, διατροφή) και κατάλληλης φαρμακευτικής αγωγής.

Η αξία της προληπτικής καρδιολογίας έγκειται στην προστασία των ατόμων από την εμφάνιση των καρδιαγγειακών νοσημάτων. Έτσι, ο ιατρός, μετά από λήψη του ιστορικού, κλινική εξέταση και πραγματοποίηση των κατάλληλων διαγνωστικών εξετάσεων, μπορεί να αξιολογήσει τον ενδεχόμενο κίνδυνο που διατρέχει ο ασθενής να εμφανίσει μελλοντικά καρδιαγγειακό επεισόδιο, και να τον προστατεύσει με κατάλληλη συμβουλευτική, υγιεινοδιαιτητική ή φαρμακευτική παρέμβαση.

Οι Υπηρεσίες

Τι υπηρεσίες προσφέρονται στο Λιπιδαιμικό Καρδιολογικό Ιατρείο

Στο Ειδικό Λιπιδαιμικό Καρδιολογικό Ιατρείο της Ευρωκλινικής εξετάζονται, ελέγχονται και αντιμετωπίζονται άτομα με δυσλιπιδαιμία στο πλαίσιο της καρδιαγγειακής πρόληψης:

• Άτομα που βρίσκονται σε Κίνδυνο για εμφάνιση Καρδιαγγειακής Πάθησης: Οι σημαντικότεροι παράγοντες που προκαλούν την εμφάνιση καρδιαγγειακών νοσημάτων είναι η Αρτηριακή υπέρταση, ο Σακχαρώδης διαβήτης (αυξημένο Σάκχαρο), η Χρόνια νεφρική νόσος (Νεφρική Ανεπάρκεια), το Κάπνισμα, η Παχυσαρκία και η Καθιστική ζωή. Επίσης, σημαντικό ρόλο παίζει η ηλικία των ασθενών καθώς και το φύλο. Τα καρδιαγγειακά νοσήματα προσβάλλουν συνήθως ασθενείς μέσης ή μεγαλύτερης ηλικίας, ενώ οι γυναίκες πριν την εμμηνόπαυση εμφανίζουν μια σχετική προστασία λόγω των ορμονών του φύλου, γεγονός το οποίο αλλάζει μετά την κλιμακτήριο. Η εμφάνιση καρδιαγγειακού επεισοδίου σε πρώτου βαθμού συγγενή, ειδικά αν αφορά σχετικά νεαρή ηλικία (άνδρες < 55 ετών, γυναίκες < 65 ετών) μπορεί να εκθέτει το άτομο σε αυξημένο κίνδυνο λόγω κληρονομικότητας. Επιπλέον, η ανάδειξη αθηρωμάτωσης στα αγγεία όπως λ.χ, με υπερηχογράφημα καρωτίδων ή με αξονική στεφανιογραφία, μπορεί να βοηθήσει στον εντοπισμό ατόμων υψηλού καρδιαγγειακού κινδύνου. Σε αυτές τις κατηγορίες ατόμων συχνά είναι επιβεβλημένη η χορήγηση υπολιπιδαιμικής θεραπείας ακόμη και σε σχετικά χαμηλές τιμές λιπιδίων ορού.
  • Ασθενείς με Προϋπάρχουσα Καρδιαγγειακή Νόσο: Άτομα που έχουν υποστεί καρδιαγγειακό επεισόδιο (οξύ έμφραγμα μυοκαρδίου, ισχαιμικό αγγειακό εγκεφαλικό επεισόδιο) ή έχουν υποβληθεί σε επέμβαση επαναιμάτωσης [αγγειοπλαστική, αορτοστεφανιαία παράκαμψη (χειρουργείο bypass) στην καρδιά ή στις περιφερικές αρτηρίες] θεωρούνται πολύ υψηλού κινδύνου για να εμφανίσουν ξανά ένα οξύ επεισόδιο με σοβαρές επιπτώσεις και η χορήγηση ισχυρής υπολιπιδαιμικής θεραπείας είναι επιβεβλημένη ανεξάρτητα από τα αρχικά επίπεδα χοληστερίνης ορού.
  • Ασθενείς με Δευτεροπαθείς Υπερλιπιδαιμίες: Η αύξηση των λιπιδίων του αίματος [«κακή» χοληστερόλη, τριγλυκερίδια, λιποπρωτεϊνη (α) κλπ], μπορεί να είναι αποτέλεσμα του τρόπου ζωής (άγχος, κακή διατροφή, παχυσαρκία, αλκοόλ, έλλειψη άσκησης) ή να οφείλεται σε άλλες παθήσεις (ενδοκρινικές ή μεταβολικές διαταραχές όπως θυρεοειδοπάθειες, σακχαρώδης διαβήτης, παθήσεις των νεφρών και του ήπατος, αυτοάνοσα νοσήματα,  λήψη φαρμάκων κλπ). Ανάλογα με το αίτιο και τους υπόλοιπους παράγοντες κινδύνου ή εκάστοτε δυσλιπιδαιμία αντιμετωπίζεται με υγιεινοδιαιτητικά μέτρα και τη θεραπεία της υποκείμενης πάθησης σε συνδυασμό με την κατάλληλη υπολιπιδαιμική φαρμακευτική αγωγή όταν αυτό καθίσταται αναγκαίο.
  • Ασθενείς με Κληρονομούμενες Υπερλιπιδαιμίες: Άτομα με κληρονομούμενες μορφές δυσλιπιδαιμίας εκτίθενται από μικρή ηλικία σε αυξημένα επίπεδα λιπιδίων και βρίσκονται συχνά σε μεγαλύτερο αναλογικά κίνδυνο από τους αντίστοιχους συνομήλικους τους γι αυτό και πρέπει να απευθύνονται σε ένα εξειδικευμένο Λιπιδαιμικό Ιατρείο. Η οικογενής συνδυασμένη (μικτή) υπερλιπιδαιμία (Familial Combined Hyperlipidemia ή FCH ή FCHL), είναι αρκετά συχνή στο γενικό πληθυσμό (εμφανίζεται περίπου στο 0,5-2% του πληθυσμού). Εμφανίζεται συνήθως με διαταραχή όλων των παραμέτρων των λιπιδίων ορού (ολική χοληστερόλη, «κακή» χοληστερόλη, τριγλυκερίδια ορού) και σχετίζεται με αυξημένο καρδιαγγειακό κίνδυνο. Η ετερόζυγος οικογενής υπερχοληστερολαιμία (Heterozygous familial hypercholesterolemia, HeFH) είναι η συχνότερη μορφή κληρονομικής δυσλιπιδαιμίας που διαγιγνώσκεται και αντιμετωπίζεται από την παιδική ηλικία, με στόχο την πρόληψη της πρώιμης αθηροσκληρωτικής καρδιαγγειακής νόσου, αργότερα, στην ενήλικη ζωή. Εντούτοις, συχνά η διάγνωση διαλάθει στη μικρή ηλικία και εντοπίζεται αργότερα κατά την ενήλικο ζωή σε αιματολογικό έλεγχο ρουτίνας ή αφού ο ασθενής υποστεί καρδιακό επεισόδιο. Η HeFH είναι αρκετά συχνή (1 στα 250-400) και η πιθανότητα να την κληρονομήσει ένα παιδί, όταν ο ένας γονέας έχει οικογενή υπερχοληστερολαιμία, είναι 50%. Χαρακτηρίζεται συνήθως από μεγάλη αύξηση της LDL-χοληστερόλης, ενώ ένας σημαντικός αριθμός έχει και αυξημένα επίπεδα λιποπρωτεΐνης (a). Η Lp(a) αποτελεί, εκτός από παράγοντα αθηροσκλήρωσης, παράγοντα θρομβοφιλίας, κληρονομείται όπως και η HeFH και σε μερικές περιπτώσεις μπορεί να είναι η μοναδική διαταραχή.
  • Ασθενείς με Δυσχέρεια στη Ρύθμιση των Λιπιδίων: Αρκετοί πάσχοντες από δυσλιπιδαιμία αδυνατούν να πετύχουν τους στόχους της θεραπείας είτε λόγω αστοχίας της φαρμακευτικής αγωγής είτε λόγω δυσανεξία από εμφάνιση ανεπιθύμητων ενεργειών. Κατάλληλοι χειρισμοί με τροποποίηση της αγωγής ή η αξιοποίηση νεότερων και καινοτόμων φαρμάκων θα επιτρέψουν τη βέλτιστη αντιμετώπιση του ασθενούς.

Στους ασθενείς που επισκέπτονται το Λιπιδαιμικό Ιατρείο:

• Γίνεται λεπτομερής λήψη του ιατρικού ιστορικού, πλήρης κλινική εξέταση και ηλεκτροκαρδιογράφημα ώστε να γίνει η κατάλληλη διαστρωμάτωση κινδύνου και να καθοριστεί εξατομικευμένο πλάνο αντιμετώπισης.
  • Όταν επισκέπτονται το Ιατρείο δίνεται η δυνατότητα πλήρους αιματολογικού εργαστηριακού ελέγχου την ίδια ημέρα της επίσκεψης. Προϋπόθεση ο εξεταζόμενος να είναι νηστικός το πρωί και την προηγούμενη ημέρα να μην έχει προηγηθεί λιπαρό γεύμα. Η φαρμακευτική αγωγή δεν αλλάζει για την αιμοληψία.
  • Η επαναξιολόγηση του ασθενούς με τα αποτελέσματα του ελέγχου που έχει ζητηθεί (αιματολογικές εξετάσεις, απεικονιστικός έλεγχος, κλπ) συμπεριλαμβάνεται στο κόστος της πρώτης επίσκεψης.
  • Δίνονται εξατομικευμένες συμβουλές ανάλογα με την πάθηση του εκάστοτε ασθενούς και όταν χορηγείται φαρμακευτική αγωγή δίνονται οδηγίες για πιθανές ανεπιθύμητες δράσεις, αλληλεπιδράσεις με άλλα φάρμακα και κατάλληλη παρακολούθηση.
  • Δίνεται η δυνατότητα επικοινωνίας, για οποιαδήποτε διευκρίνιση απαιτηθεί ή οποιοδήποτε πρόβλημα προκύψει, στο e-mail του ιατρείου (christos.michalakeas@gmail.com).

Υποδομές

Το Λιπιδαιμικό Καρδιολογικό Ιατρείο συνεργάζεται με τα Εργαστήρια και με άλλα τμήματα της Κλινικής όπως το Εξωτερικό Καρδιολογικό Ιατρέιο (Υπέρηχοι Καρδιάς, Δοκιμασία Κόπωσης, Ειδικές Τεχνικές Απεικόνισης), το Αιμοδυναμικό Εργαστήριο, το Βιοχημικό Εργαστήριο, το Τμήμα Υπερήχων Σώματος και Απεικόνισης και το Τμήμα Διαταραχών Λιπιδίων Παίδων.

Υπεύθυνος Ιατρός για το Λιπιδαιμικό Καρδιολογικό Ιατρείο

Μιχαλακέας Χρήστος