Οξεία σκωληκοειδίτιδα

οξεία-σκωληκοειδίτιδα

Οξεία σκωληκοειδίτιδα: όσα πρέπει να γνωρίζετε

Τι είναι

Τι είναι η σκωληκοειδίτιδα και τι η σκωληκοειδής απόφυση;

Οξεία σκωληκοειδίτιδα είναι η φλεγμονή της σκωληκοειδούς απόφυσης του εντέρου, δηλαδή ενός κυλινδρικού οργάνου, που βρίσκεται στο τυφλό παχύ έντερο. Η σκωληκοειδής απόφυση είναι ένα εμβρυϊκό υπολειμματικό όργανο, το οποίο σε νεαρή ηλικία περιέχει λεμφικό ιστό και βοηθά στην άμυνα του οργανισμού. Στην ενήλικη ζωή ωστόσο δεν έχει κάποια λειτουργία και η αφαίρεση της δεν έχει καμία επίπτωση στην ζωή του ανθρώπου.

Συχνότητα

Πόσο συχνή πάθηση είναι η οξεία σκωληκοειδίτιδα;

Η οξεία σκωληκοειδίτιδα είναι η συχνότερη πάθηση της κοιλίας που απαιτεί επείγουσα ιατρική αντιμετώπιση, καθότι η καθυστέρηση της αντιμετώπισής της μπορεί να οδηγήσει σε ρήξη της σκωληκοειδούς και περιτονίτιδα, μια κατάσταση δυνητικά θανατηφόρα. Η συχνότητα της νόσου είναι γύρω στο 5%, δηλαδή 1 στους 20 ανθρώπους θα εμφανίσει κάποια στιγμή στη ζωή του οξεία σκωληκοειδίτιδα.  Μπορεί να εμφανιστεί σε όλες τις ηλικίες, συχνότερα όμως στην 2η και 3η δεκαετία της ζωής, σε ίση συχνότητα σε άνδρες και γυναίκες.

Αίτια

Τα ακριβή αίτια που εμφανίζεται σε κάποιον άνθρωπο η σκωληκοειδίτιδα δεν είναι σαφή, ωστόσο η επικρατούσα θεωρία είναι αυτή της απόφραξης του αυλού του οργάνου από κόπρανα ή υπολείμματα άπεπτων τροφών.

Συμπτώματα

Με ποια συμπτώματα εμφανίζεται η οξεία σκωληκοειδίτιδα

Η οξεία σκωληκοειδίτιδα εκδηλώνεται αρχικά με συμπτώματα εκ των οποίων το κυριότερο είναι ο πόνος γύρω από τον ομφαλό, ο οποίος καθώς περνούν οι ώρες μετατοπίζεται δεξιά και χαμηλότερα (στο σημείο που ονομάζεται δεξιός λαγόνιος βόθρος) και επιδεινώνεται με τις κινήσεις. Σταθερό και παθογνωμονικό σύμπτωμα με το οποίο συνδέεται επίσης η σκωληκοειδίτιδα είναι η ανορεξία. Μπορεί να συνυπάρχει ναυτία, έμετος, διάρροια και ήπια πυρετική κίνηση.

Προσοχή: Παρόμοια συμπτώματα παρουσιάζουν και άλλες παθήσεις της περιοχής, όπως παθήσεις του ουροποιητικού συστήματος (ουρολοίμωξη, νεφρολιθίαση), γυναικολογικά προβλήματα (ρήξη ωχρού σωματίου/κύστης ωοθήκης, σαλπιγγίτιδα, κα..), μεσεντεριος λεμφαδενίτιδα, εκκολπωματίτιδα, κα. Επομένως είναι σημαντικό να μην αγνοήσετε συμπτώματα όπως τα παραπάνω και να μεταβείτε σε ιατρό για να διαγνωσθεί αν πάσχετε από οξεία σκωληκοειδίτιδα ή κάποια άλλη πάθηση.

Διάγνωση

Πως γίνεται η διάγνωση για την οξεία σκωληκοειδίτιδα;

Η διάγνωση για την οξεία σκωληκοειδίτιδα, ξεκινά καταρχάς ως υποψία με τη λήψη ιστορικού και την κλινική εξέταση, ωστόσο πρέπει να γίνει διαφοροδιάγνωση της νόσου από τις υπόλοιπες με κοινή συμπτωματολογία. Ο έλεγχος συμπληρώνεται με αιματολογικές εξετάσεις, στις οποίες αναδεικνύεται αύξηση των λευκών αιμοσφαιρίων (λευκοκυττάρωση) και των δεικτών φλεγμονής, όπως η  C-αντιδρώσα πρωτεΐνη (CRP) και η ταχύτητα καθίζησης ερυθρών αιμοσφαιρίων (ΤΚΕ).  Ο απεικονιστικός έλεγχος με υπερηχογράφημα και αξονική τομογραφία κοιλίας, επιβεβαιώνει τελικά τη διάγνωση.

Θεραπεία

Ποια είναι η θεραπεία για τη σκωληκοειδίτιδα και πότε γίνεται σκωληκοειδεκτομή;

Η θεραπεία για την οξεία σκωληκοειδίτιδα είναι χειρουργική και περιλαμβάνει την αφαίρεση του πάσχοντος οργάνου (σκωληκοειδεκτομή). Η σκωληκοειδεκτομή μπορεί να διενεργηθεί με ανοικτή ή ελάχιστα επεμβατική μέθοδο (λαπαροσκοπικά). Στις μέρες μας η λαπαροσκοπική μέθοδος είναι η μέθοδος εκλογής για την αντιμετώπιση της νόσου.

Κατά την ανοικτή τεχνική για την σκωληκοειδεκτομή πραγματοποιείται τομή 5-7εκ στην δεξιά πλάγια κοιλιακή χώρα και είσοδο στην περιτοναϊκή κοιλότητα, απ’ όπου αναγνωρίζεται και αφαιρείται η σκωληκοειδής απόφυση.

Κατά την λαπαροσκοπική προσπέλαση για την σκωληκοειδεκτομή το χειρουργείο εκτελείται μέσω 3 μικρών τομών 0, 5-1εκ, μέσω των οποίων τοποθετούνται η κάμερα και τα λαπαροσκοπικά εργαλεία.

Γιατί προτιμούμε την λαπαροσκοπική σκωληκοειδεκτομή

Όταν η σκωληκοειδεκτομή γίνεται με την λαπαροσκοπική προσπέλαση τα πλεονεκτήματα που έχουμε είναι πολλαπλά. Αφενός στη λαπαροσκοπική σκωληκοειδεκτομή είναι δυνατή η επισκόπηση και ο έλεγχος ολόκληρης της περιτοναϊκής κοιλότητας και αφετέρου το χειρουργικό  τραύμα είναι σαφώς μικρότερο. Ο πλήρης έλεγχος της περιτοναϊκής κοιλότητας μπορεί να αναγνωρίσει κάποια συνυπάρχουσα πάθηση της κοιλιακής χώρας, εκτός από την σκωληκοειδίτιδα αλλά και να εκτιμήσει επακριβώς τη βαρύτητα της κατάστασης. Το μικρότερο χειρουργικό τραύμα σημαίνει ταχύτερη κινητοποίηση μετεγχειρητικά, λιγότερες μετεγχειρητικές επιπλοκές, μικρότερο χρόνο νοσηλείας και ταχύτερη επάνοδο του ασθενούς στην καθημερινότητά του.

Να θυμάστε:

Η οξεία σκωληκοειδίτιδα αποτελεί μια συχνή πάθηση, η οποία απαιτεί άμεση αντιμετώπιση, λόγω της γρήγορης και δυνητικά θανατηφόρας εξέλιξης της. Σε αξιόπιστα νοσηλευτικά ιδρύματα και έμπειρους γιατρούς, τόσο η διάγνωση όσο και η θεραπεία της είναι ταχύτατη και επιτυχής, εξασφαλίζοντας στον ασθενή γρήγορη και εύκολη αποθεραπεία.